Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kennyrider
När jag startar bilen då det är kallt har den lite svårt att varva upp. lyckas jag pumpa upp den i varv så går den som en klocka. Får jag dock inte upp varvantalet å det sjunker så den dör, blir den helt omöjlig att starta. Den tuggar och låter precis som den ska hoppa igång. men den gör inte det. går inte ens igång på startgas. Drar igång den å den kan funka problemfritt i veckor. men förr eller senare kommer detta problem tillbaka. startade igår morse i -33. men idag gick det inte i -14. Har kollat så den har tändning. har givetvis kört med ksprit hela vintern. någon som kan ha en aning vad detta kan röra sig om? Den tänder hur bra som helst å går riktigt bra när man väl får igång den. men som sagt. när den dör är den helt omöjlig. Dock bara när den är kall. dör den när den är varm är det bara att starta å köra.

tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Först och främst: Skriv gärna motortyp och årsmodell när du frågar saker.
883 säger B230F och M47, vi har ju den här tråden. Men det är lättare om du skriver det direkt. Och årsmodell har vi fortfarande ingen aning om.

Har du kallstartventil? satt inte på alla (årsmodell...?), men om du har det sitter den i mitten av insuget mellan cyl. 2 och 3 snett neråt och in mot motorn.

Man kanske skulle mäta tempgivaren vid lite olika temperaturer. Värden och hur du mäter beror på vilket bränslesystem du har, LH2.2 eller LH2.4. Hänger på...ja, årsmodell.

Rent spontant så känns det som den är lite frikostig med kallstartbränsle och blir sur. Det kan du kolla genom att skruva ur ett stift. Är det blött så brukar det funka bra att skruva ur alla fyra och elda av dem med en liten gasolbrännare eller nåt. Tändare är lite klent, med gassvets får man ta det försiktigt.
av kennyrider
sorry. det är en -90. b230f. låda har jag tyvärr ingen aning om. är dålig på att skruva bilar. men ingen av mina bättre skruvarkompisar verkar förstå vad det kan vara heller. så därför jag vänder mig hit.

Jag tvättar extremt! sällan. Aldrig i ma[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]