NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var och provade en 2,0D nu i dag och den gick fint tycker jag. I just den bilen var det 5-växlad låda men jag har sett att det är lite olika med både 5 och 6-växlade lådor.

Har det nån större betydelse egentligen vad som råkar sitta i den bilen man är intresserad av?

Förstår att det kanske är tätare steg mellan växlarna på den 6-växlade, men kanske utväxlingen är ungefär lika på högsta växeln på båda?

Den 5-växlade varvade ca 1800 rpm i 90 km/t.
Tänkte på en annan sak, på denna bil som gått ca. 8000 mil så var partikelfällan (hette det sa försäljaren)bytt då bilen blev orkeslös, och enligt han så var det inte samma som partikelfiltret.

Den här försäljaren sålde VW och Skoda, så dom hade kört bilen tvärs över gatan till Volvo som bytt nåt då.

Nån som vet hur det är med partikelfälla/partikelfilter?

I mina öron låter det som samma sak?

En annan sak jag noterade vid provkörningen var att xenonljusets automatiska nivåreglering inte verkade funka.
Ljusen rörde sig inte upp och ner när bilen startades, och det gick inte att få ljusen att sänkas när man hävde sig på stötfångaren bak med mina 100 kg med bilen på tomgång.
Nog borde ljuset ha sänkts då?
WSAB skrev:Tänkte på en annan sak, på denna bil som gått ca. 8000 mil så var partikelfällan (hette det sa försäljaren)bytt då bilen blev orkeslös, och enligt han så var det inte samma som partikelfiltret.

Den här försäljaren sålde VW och Skoda, så dom hade kört bilen tvärs över gatan till Volvo som bytt nåt då.

Nån som vet hur det är med partikelfälla/partikelfilter?

I mina öron låter det som samma sak?

En annan sak jag noterade vid provkörningen var att xenonljusets automatiska nivåreglering inte verkade funka.
Ljusen rörde sig inte upp och ner när bilen startades, och det gick inte att få ljusen att sänkas när man hävde sig på stötfångaren bak med mina 100 kg med bilen på tomgång.
Nog borde ljuset ha sänkts då?
Tror att det är samma sak också,gissar på att det var givaren som mäter trycket före och efter partkelfilret/fällan som byttes,verkar inte vara helt ovanligt att den går sönder.

Om inte nivåregleringen fungerar på ljusen brukar dom peka rakt ner i backen typ.Är inte ofta man ser att ljusen rör sig vid start händer nån gång ibland om man haft nån tung last i bilen eller nåt,läste nånstans att dom bara ställer in sig vid start om dom behöver göra det,inte som på många andra bilar som gör det varje gång.(gäller för 04-07)
Vilken årsmodell? Kolla om EGR ventilen är av den nya typen (Har för mig till -07 som den gamla fanns). Har du den äldre kommer du med säkerligen få problem med den också.

Kolla om kabelstammen i A stolpen är utbytt vid äldre årsmodell.

Prova dieselvärmaren så den funkar

Tjata till dig ett nytt batteri då dessa slits om man använder dieselvärmaren med tidur ofta. Blev tvungen att byta redan vid 6000 mil.

Se till att få kvitton som intygar att 6000 mila servicen är gjort korrekt med påfyllning av additiv för partikelfiltret.

Jag har 2,0 D -06 5vxl som gått precis 8000 mil och har haft problem med EGR =bytt till nya samt tryckgivaren till partikelfällan=bytt , allt detta skedde efter c 7000 mil.
(Fick byta torkarmotor för c 2 år sedan, men det orsakades av Xenonkonverterade helljus)

I övrigt har väl bilen funkat bra (köptes 2007), mest frugan som kör den då jag jobbar utomlands, men skall troligen byta till något annat senare i år.
Hade en 6vxl 2.0D ett tag och provkörde en 5vxl 2.0D.
Gillade mer den 6växlade, går lugnare men ändå med mycket kraft och vrid.
Den 5växlade har ju längre att gå på varje växel, ryckigare, sportigare körning.
Fick för mig att det var lättare att få ner förbrukningen med en 6vxl...

Det var min upplevelse iaf.. :)
Viktigt att den högsta växeln är så hög som möjligt, speciellt om man maler mycket på motoväg. Det gör stor skillnad på förbrukningen om varvtalet ligger ett par-tre hundra varv lägre vid högre hastigheter.
Var och provade en 6-växlad 2,0D nu i dag, och den gick också fint. 6.e växeln hade högre utväxling än 5:an på den 5-växlade.
Högsta växeln på den 5-växlade i 90 km/h så varvade motorn ca. 1800 varv/min.
På den 6-växlade på högsta ca. 1650 varv/min i samma hastighet.

Synd på en fin och relativt prisvärd bil att det bara satt Performance-stereo i den då ljudet var i burkigaste laget.
Nu förstår jag skillnaden på Performance och High Performance som satt i bilen i går.
Lätt värt ett par tusen extra vid nyköp att ta HP.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]