Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
HerrDödén skrev:Är det i V770II likadant som i V70N Bi-fuel, att man växlar mellan gas- och bensindrift med en knapp på konsolen?
Bra fråga, nån som vet?
Jag har nu bokat en testbil tis-tors för att testa räckvidd, tankvolym och förbrukning innan jag beställer...

Återigen så vill jag poängtera att man köper inte en gasbil för att köra på bensin.
Är inne på vår 2a och 3e gasbil och kört totalt ca 20000 mil varav kanske 1-2% på bensin.
Låt säga max då min fru är lite lat ibland... :wink:

Som jämförelse så är det väl att jämställa gastanken som en bensintanken på en vanlig bil och bensintanken i en gasbil som en reservdunk. Vem behöver en lös reservdunk på 70 liter?

Hade de gjort tvärtom att jag kommit 70 mil på gas och 30 mil på bensin så hade jag gärna tagit ett förhöjd golv i baggaget. Nu är det mer tveksamt. Jämfört med vår nuvarande V70 -03 har utvecklingen inte tagit ett enda steg framåt (beträffande gas) för Volvos del.
Tankvolumen är inte större...
Räckvidden är inte längre...
Förbrukningen är inte lägre...

I värsta fall så är det tvärtom på alla punkter :(

Vi får se nästa vecka / Håkan
Senast redigerad av 1 hhedstrom2369, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Gurra82
pumpnasare skrev:
Gurra82 skrev:
FWH skrev:
Men poängen är att man ska köra på gas.
Håller med dig!

Dra samma resonemang med en etanol ägare :D poängen är att du skall köra på etanol och inte bensin :D
Tjena
Jag har kört 11000 mil och tankat B95 3 gånger pga E85 brist
Vad du e duktig!!
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Har nu lånat en testbil ett par dagar och det skall bli intressant och se vad den går för.
Driver alert verkar vara en rolig pryl...

Mvh / Håkan
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Nu har jag bestämt mig för en svart AFV med Driver alert paket.
Farthållare med radar var riktigt bra, kamera på backspeglar och varning om du kör över linjer också bra.
Att farthållaren anpassar farten till övrig trafik är riktigt bra, säkert och bekvämt.

Data för den nyfikna:
Jag tankade 23,41Nm3 biogas för 254,93kr och kom då 281,2km
Bilen hade automat och dubbfria vinterdäck.
Bilen hade inte slagit över till bensin ännu men det kan inte varit mycket kvar då jag vid nästa tankning fick i 24,11Nm
Jag körde 75% motorväg (100-120km/h) och övrigt i stan med kringvägar.

Så vid just denna körning var:
Förbrukning: 0.83Nm3/mil
Kostnad: 9,07kr/mil

Förbrukningen är något högre än vår befintliga Bi-Fuel från 2003 men helt OK.
Tanken är dock något större än vår befintliga så det går väl jämnt upp?
Sen sjunker väl förbrukningen något iom manuell låda och sommardäck.
Tyvärr är det en bit kvar till Passatens räckvidd men det fick jag inte beställa tyvärr...

Så nu är det bara att beställa och invänta leverans...

Mvh / Håkan
Användarvisningsbild
av FWH
hhedstrom2369 skrev:Nu har jag bestämt mig för en svart AFV med Driver alert paket.
Kan du få det?

Jag fick veta att 2,5 FT inte gick att få med Driver Alert paket (bara BLIS separat om man ville) i och med Euro5.

Jag förstår inte varför och ingen kunde förklara, men om det var korrekt information så borde samma gälla AFV kan man tycka.
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
FWH skrev:
hhedstrom2369 skrev:Nu har jag bestämt mig för en svart AFV med Driver alert paket.
Kan du få det?

Jag fick veta att 2,5 FT inte gick att få med Driver Alert paket (bara BLIS separat om man ville) i och med Euro5.

Jag förstår inte varför och ingen kunde förklara, men om det var korrekt information så borde samma gälla AFV kan man tycka.
Det hoppas jag...
Jag körde en AFV med automat och Driver Support som det egentligen heter.
Lysande kombination
Tyvärr så har jag inte råd (får inte) med det.
Ingen taklucka heller men Momentum, Driver Support, regnsensor, avbländbar innerbackspegel får duga :wink:

Ha det / H
Användarvisningsbild
av FWH
hhedstrom2369 skrev: Jag körde en AFV med automat och Driver Support som det egentligen heter.
Den var säkert en Euro4 bil. Värt att kolla med din handlare om det går att beställa.
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
FWH skrev:
hhedstrom2369 skrev: Jag körde en AFV med automat och Driver Support som det egentligen heter.
Den var säkert en Euro4 bil. Värt att kolla med din handlare om det går att beställa.
Euro5 står det i offerten.
Den går att bygga och jag har fått en offert så jag hoppas verkligen att den går att beställa också...
Vad är skillnaden mellan Euro4 och Euro5?
Är Euro4 en äldre modell?

Ha det / H
Användarvisningsbild
av FWH
hhedstrom2369 skrev:
FWH skrev:
Euro5 står det i offerten.
Den går att bygga och jag har fått en offert så jag hoppas verkligen att den går att beställa också...
Vad är skillnaden mellan Euro4 och Euro5?
Är Euro4 en äldre modell?

Ha det / H
Har du fått en offert så borde det gå.

Skilladen mellan Euro4 och 5 är vissa utsläppskrav.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]