Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Sparkz skrev:Nu ska vi se... Tändningen är på, 12 V på översidan av ventilen. "Kontakten" i styrenheten är öppen. (ska vara en transistor, men jag ritar den som en kontakt för att förklara principen) Alltså är det 12 V ända fram till kontakten om du mäter nu. Kopplar du bort ventilen och mäter mot styrenheten så mäter du bara mot en öppen kontakt.

När styrenheten aktiverar utgången (drar till jord) så mäter den samtidigt strömmen. Om det inte går nån ström (kabelbrott, trasig ventil, osv...) sätter den felkod 235.

Du kan prova den med kontrollfunktion 3 om du har Motronic bränslesystem. Tryck 3 ggr på knappen i stället för 1 som du gör när du kollar felkoder. Nu aktiverar styrenheten en massa saker, en i taget. Och det första är EGR-omvandlaren. Det ska klicka i den. Sen kommer en massa annat, turboreglerventil, evap, kylfläkt, insprutare, tomgångsventil, AC-relä, varvtalssignal. Men det behöver du inte bry dig om, stäng av tändningen och sätt på igen om du vill prova fler gånger.
Jag måste börja med att tacka för den utförliga förklaringen :-)-)
Vad jag förstår ska det bara vara ström på stift ett när tändningen är påslagen. Jag ska vid lite mildare väder (nu -20) gå ut och prova om det klickar i ventilen. Jag är inte så sugen att chansa och köpa en "vakumomvandlare" som volvo kallar den då den kostar 1650:- och ej går att återlämna om man kopplat in den. Man kanske skulle kolla med bilskroten. Då han på volvo sa sig aldrig sålt en vakumomvandlare borde det inte vara nån större risk om man hittar en begagnad. Tack så länge, jag återkopplar med resultat efter fler försök och meck (W)
Användarvisningsbild
av Erico
Sparkz skrev:Du kan prova den med kontrollfunktion 3 om du har Motronic bränslesystem. Tryck 3 ggr på knappen i stället för 1 som du gör när du kollar felkoder. Nu aktiverar styrenheten en massa saker, en i taget. Och det första är EGR-omvandlaren. Det ska klicka i den. Sen kommer en massa annat, turboreglerventil, evap, kylfläkt, insprutare, tomgångsventil, AC-relä, varvtalssignal. Men det behöver du inte bry dig om, stäng av tändningen och sätt på igen om du vill prova fler gånger.
Har nu testat med kontrollfunktion 3 och kan inte höra eller känna nått klick i omvandlaren så det blir till att försöka få tag på en begad från nån skrot. Hoppas nu bara det är den som falerat så det inte är nått skumt elfel..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mät motstånd i den eller koppla ström på den och hör om den klickar. Ingen ide att skaffa en annan om det är kabelbrott i bilen.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Enligt spec. till Fenix 5.2 ska utgång A40 som leder till EGR ansl. 2 leverera batterispänning när tändningen är på. Därför skrev jag att det ska vara batterispänning i båda klämmorna på kontakten.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Är du på signalbeskrivningen nu? Värdena som är där gäller när allt är inkopplat, och då är det inte styrenheten som står för 12V, utan ventilen.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sparkz skrev:Är du på signalbeskrivningen nu? Värdena som är där gäller när allt är inkopplat, och då är det inte styrenheten som står för 12V, utan ventilen.
Ja...där blev jag en erfarenhet rikare! :-)-)
Användarvisningsbild
av Erico
Jocke S. skrev:
Sparkz skrev:Är du på signalbeskrivningen nu? Värdena som är där gäller när allt är inkopplat, och då är det inte styrenheten som står för 12V, utan ventilen.
Ja...där blev jag en erfarenhet rikare! :-)-)
Hehe, ok grabbar. Vad betyder nu allt det här ?:-/ Ska det vara spänning på bägge stiften eller endast på "ettans"?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Du ska bara ha batterispänning på stift 1.
Jag föreslår att du gör som Sparkz skriver och kopplar direktström till EGR:n. Om den funkar, så ska det klicka i den den när den får spänning.
Användarvisningsbild
av Erico
Jocke S. skrev:Du ska bara ha batterispänning på stift 1.
Jag föreslår att du gör som Sparkz skriver och kopplar direktström till EGR:n. Om den funkar, så ska det klicka i den den när den får spänning.
Ok Tack :-)-)
Ska skruva loss den och koppla på en batteriladdare. Borde bli + på stift ett och - på stift två då.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Japps! Men det är bara en spole som blir magnetisk och drar i en järnkärna så polariteten spelar ingen roll egentligen.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]