- ons 19 jan 2011, 21:24
-)
Vad jag förstår ska det bara vara ström på stift ett när tändningen är påslagen. Jag ska vid lite mildare väder (nu -20) gå ut och prova om det klickar i ventilen. Jag är inte så sugen att chansa och köpa en "vakumomvandlare" som volvo kallar den då den kostar 1650:- och ej går att återlämna om man kopplat in den. Man kanske skulle kolla med bilskroten. Då han på volvo sa sig aldrig sålt en vakumomvandlare borde det inte vara nån större risk om man hittar en begagnad. Tack så länge, jag återkopplar med resultat efter fler försök och meck (W)
Sparkz skrev:Nu ska vi se... Tändningen är på, 12 V på översidan av ventilen. "Kontakten" i styrenheten är öppen. (ska vara en transistor, men jag ritar den som en kontakt för att förklara principen) Alltså är det 12 V ända fram till kontakten om du mäter nu. Kopplar du bort ventilen och mäter mot styrenheten så mäter du bara mot en öppen kontakt.Jag måste börja med att tacka för den utförliga förklaringen
När styrenheten aktiverar utgången (drar till jord) så mäter den samtidigt strömmen. Om det inte går nån ström (kabelbrott, trasig ventil, osv...) sätter den felkod 235.
Du kan prova den med kontrollfunktion 3 om du har Motronic bränslesystem. Tryck 3 ggr på knappen i stället för 1 som du gör när du kollar felkoder. Nu aktiverar styrenheten en massa saker, en i taget. Och det första är EGR-omvandlaren. Det ska klicka i den. Sen kommer en massa annat, turboreglerventil, evap, kylfläkt, insprutare, tomgångsventil, AC-relä, varvtalssignal. Men det behöver du inte bry dig om, stäng av tändningen och sätt på igen om du vill prova fler gånger.
Vad jag förstår ska det bara vara ström på stift ett när tändningen är påslagen. Jag ska vid lite mildare väder (nu -20) gå ut och prova om det klickar i ventilen. Jag är inte så sugen att chansa och köpa en "vakumomvandlare" som volvo kallar den då den kostar 1650:- och ej går att återlämna om man kopplat in den. Man kanske skulle kolla med bilskroten. Då han på volvo sa sig aldrig sålt en vakumomvandlare borde det inte vara nån större risk om man hittar en begagnad. Tack så länge, jag återkopplar med resultat efter fler försök och meck (W)
- By KalleJ