NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slayer
Är less på att skruva gammla bilar som bara krånglar helatiden och börjar nu leta efter en lite nyare bil. V50n tycker jag verkar fin och tänkte höra lite med er va ni tycker om den? Hur är 1,8 motorn? Tänkte åka o kolla på en v50 -05 som gått 16599 mil vilket är en del men det är väll ingen fara? Priset på 87 900 tycker jag verkar helt ok.
av mojja
slayer skrev:Är less på att skruva gammla bilar som bara krånglar helatiden och börjar nu leta efter en lite nyare bil. V50n tycker jag verkar fin och tänkte höra lite med er va ni tycker om den? Hur är 1,8 motorn? Tänkte åka o kolla på en v50 -05 som gått 16599 mil vilket är en del men det är väll ingen fara? Priset på 87 900 tycker jag verkar helt ok.
Är det roligare att skruva med nyare bilar?
Kan tänka mig att en v50 med minsta motorn kommer ställa till med en del bekymmer vid dom miltalena.

Varför inte köpa en disel med liknade miltal för ungefär samma penning? Dieslarna brukar hålla bättre motormässigt än motsvarande bensinare:)
av slayer
Ne det är skruva jag vill försöka komma ifår hehe

Jo dislarna verkar ju också blivit finare o finare nu.
Användarvisningsbild
av SvenB
mojja skrev: Kan tänka mig att en v50 med minsta motorn kommer ställa till med en del bekymmer vid dom miltalena.
Varför tror du att en 1,8 liters bensinmotor skulle ställa till mer bekymmer än motsvarande dieselmotor?
av Lövet
Finns ingenting som tyder på att en dieslare krånglar mindre. Snarare tvärtom med tanke på att de har högtrycksinsprutning, turboaggregat och partikelfilter.

1.8 motorn låter tråkigt och drar mycket bensin i förhållande till sin effekt - men det är absolut inget fel på motorn eller att den håller dåligt!
av dallaboo
Hade en 2.0d -06 som gillade inte vintern alls, på våren och sommaren var den hur bra bil som helst men när vintern kommer så kommer det massa små strulsaker, minst en tusenlapp i diverse små reparationer i månaden. 1,8 motorn skulle jag inte välja, det är inte ens samma bil då.
Vill du köpa en V50 så köp en med 2.0d, D5 eller T5 motorn, annars kan du lika väl köpa en Skoda octavia med 1.4, 1.6 motorn.
Användarvisningsbild
av SvenB
dallaboo skrev: 1,8 motorn skulle jag inte välja, det är inte ens samma bil då.
Samma som vad då? Har du någon erfarenhet?
Användarvisningsbild
av s80
Jag skulle rekommendera T5 motorn.

Min T5 har gått 20000 mil och absolut inga bekymmer, går och låter som nyskick på motorn.bara man servar bilen så kan den gå hur långt som helst...
Användarvisningsbild
av SvenB
s80 skrev:Jag skulle rekommendera T5 motorn.
Självklart kan man drömma om att få en T5:a för 87.900:- Det var ju den prisklassen TS frågade om.
av Lazy
Håller med om att V50 T5 är en fantastisk rolig bil att köra, men tyvärr lite väl törstig vintertid och inte så billig att köpa, en 05:a kostar nog mellan 130-140.000:-
En arbetskollega till mej har kört 8000mil med sin V50 1,8F -07 helt utan problem.
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]