Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#491285
bilgalen skrev:
StringerBell skrev:Enligt spec. vill jag minnas att DSG/motsv. drar mindre än manuell som regel.
Precis. Bil med DSG är ungefär 1 deciliter snålare per mil än motsvarande manuella bil. Varierar ju säkert beroende på om bilen är 4wd eller inte osv.

Sen är DSG bilar också lite accelerationssnabbare än motsvarande manuell. Så det är egentligen bara fördelar, förutom just kanske att vissa upplever dsg som lite ryckig i krypfart. Jag har testat ganska många Audi och Vw med dsg men kan inte säga att jag upplevt denna ryckighet på nyare dsg bilar iaf.
1 dl/100 km? Inte per mil väl... vill minnas 2-4 dl/100 km.../PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#491288
bilgalen skrev:Diesel och dsg funkar otroligt bra ihop enligt mitt tycke. De jag har testat är Vw med 170hk diesel och dsg samt audi med 3.0tdi och dsg. Den sistnämnda går ju förstås som en dröm!
:-)-) :-)-) :-)-) <japp DSG med diesel funkar grymt bra.... En D5 med DSG hade varit super.

Vi lever ju i 2011, då förväntar man ju sig att en automatlåda växlar snabbt och effektivt så att det går snålare och snabbare än om man själv ska veva runt i lådan, inte tvärs om som det är nu.
av KalleH
#491710
Jag har gått från DSG (Golf TSI) till vanlig automat S60 D3. DSG känns helt klart mkt mer effektiv och rapp och passade bra i Golfen. Jag upplevde viss ryckighet speciellt vid backning i motlut med DSG-lådan, annars fungerade den perfekt. Jag hade en exakt likadan Golf innan med samma motor fast manuell låda. Den gick konsekvent ca 0,5dl snålare per mil vid samma körning (försök till ECO-driving på bägge bilarna) men enligt bränsledeklarationen skulle DSG vara snålare, men så var det alltså inte i mitt fall. Hade man motorbromsat genom att lägga i lägre växlar manuellt på DSG hade det nog kanske blivit jämnare men jag körde i D-läget hela tiden (automat är ju automat). Med manuell låda kan man dessutom hoppa över växlar vilket DSG inte gör.
Volvos automat ger mer glidarkänsla vilket jag tycker passar utmärkt i större bilar typ S60/V70. Däremot i mindre "sportigare" bilar som Golf tycker jag DSG-lådan är förträfflig.

Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av kave
#492007
Jag anser att automatlådorna är bättre från My11, men nu har de andra problem. Nu är de ställda att växla upp för tidigt istället så nu rister det i hela bilen under 1500rpm. Tidigare slirade de på konvertern under 1800 rpm men nu låser de tidigare. De flesta märker säkert inget, men jag stör mig på detta.
Om man som jag vill ha full kontroll på bilen, inkl lite sladdande i snön så är manuell oslagbart.
När jag kör automat sitter jag och växlar ner manuellt för att få motorbroms i nerförsbackar etc etc och då kan jag lika gärna göra det helt själv.
Sen spar man ju en del pengar på klart lägre förbrukning och lägre inköpspris.
Andra som fortfarande tvekar på manuell kan ju läsa denna tråd om Amerikaner som köpt sig en helt ny BMW 550i med V8 och som prompt ville ha manuell. Annars en bil som säkert fungerar extremt bra med automat.
http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=474217
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#492038
kave skrev:Jag anser att automatlådorna är bättre från My11, men nu har de andra problem. Nu är de ställda att växla upp för tidigt istället så nu rister det i hela bilen under 1500rpm. Tidigare slirade de på konvertern under 1800 rpm men nu låser de tidigare. De flesta märker säkert inget, men jag stör mig på detta.
När jag kör automat sitter jag och växlar ner manuellt för att få motorbroms i nerförsbackar etc etc och då kan jag lika gärna göra det helt själv.
Det där hade ju varit busenkelt att fixa om man "återinfört" knappen S=Sport/K=Komfort/E=Ekonomi så hade ingen behövt växla Geartroniclådan manuellt eller eller irriterat sig på att det rister. Att ha infört 2 lägen från MY11 är ju ett riktigt bra steg på vägen istället för adaptionen.
av Steff 99
#492112
99,9% av de som kör bil i USA kan inte använda manuell växellåda än mindre vet de hur man hanterar kopplingen.
Så att använda detta som exempel på att det finns amerikaner som vill ha manuell är liiiiite missvisande, mer är det lite av undantaget bekräftar regeln.
Att automatlådorna inte är maximalt kalibrerade på en skåpbil får man väl ändå leva med, vill man ha en låda som är maximal så får man gå till exv. 550i som är byggd för att köras och inte en Volvo som är byggd för att lastas.
av acr32
#492275
Tflex skrev:Hämtade ut en XC60 D3 AWD idag och kan intyga att automaten har fått ett riktigt lyft. Körde tidigare en V70 2,5FT aut. På V70 slirades det rejält när en ny växel skulle i & trots detta upplevdes växlingarna som ryckiga. Nu "sliras" det avsevärt mindre & växlingarna är mjuka och fina. Blev även positivt överaskad utav sportläget som gör att bilen känns mer på alerten.
Efter nästan 50 mil med den nya automaten, kan jag nu konstatera att jag äntligen är positivt inställd och kommer att ta med en sån i min specifikation!
Tack för all feedback! :D
av perhall
#493080
Är man sparsam och ska ha bilen länge är ju kostnaden ett tungt skäl för manuell. Dels drar den troligen ca 1 liter = 1,40/mil och mer i framtiden mindre. Sen så skiljer 1200 /år i skatt. Och det lär öka med tiden. Och så inköpspriset. Jag har inte riktigt koll på om man får "bilrabatt" eller "optionsrabatt" på lådan men ca 15 000 är det ju - kanske 5-7 000 efter 3-4 år i andrahand./PH

Vad som är intressant är att du inte p&a[…]

Rätt storlek på glödlamporna?

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]