Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gazolin
Hej. Jag har en 850 -96 och den rycker väldigt mycket när jag gasar på vid låg fart men går jämt vid högre fart. Vad kan vara fel och hur åtgärdar jag felet? Jag har inte tummen mitt i handen men kan behöva lite guidning.
Janne
av gunnar_hoj
har du bytt oktan på bensinen?? då kan bilen rycka en aning
av gazolin
Nej det har jag inte.
Sen det började så har jag hällt i några flaskor k-sprit för jag tänkte att det kunde vara vatten i soppen men det har inte hjälpt
(möjligen ytterst marginellt.
:?:
Användarvisningsbild
av calle_g
Hur långt har bilen gått? När fick den nya tändstift/luftfilter/oljebyte senast? Jag skulle börja där om det var ett bra tag sen. Om inte eller det inte hjälper så kolla efter tjuvluft i både insugsrör och alla himla vakumslangar, tändkablarna kan också vara kass. Hade en Volvo 740 där det var helt blått av överslag när man öppnade huven i mörker men det är inte alltid så uppenbart. Fördelarlocket kan också ge upp om bilen har många mil på mätaren. Har felet kommit plötsligt eller smugit sig på?
av TomasL
När byttes bränslefiltret senast. Det kan också vara en orsak.
av niclas_8709
Felet att bilen rycker när man gasar på kan vara att det finns en slang/rör uppe på motorn vid tändstiften. Och det kan vara dt som är tätt.
Det upplevde jag på min bil och pratade med folk på volvo och dom sa att det kunde vara det. Sen rengjorde jag det och bilen går bättre.
av jorevf
gazolin skrev:Hej. Jag har en 850 -96 och den rycker väldigt mycket när jag gasar på vid låg fart men går jämt vid högre fart. Vad kan vara fel och hur åtgärdar jag felet? Jag har inte tummen mitt i handen men kan behöva lite guidning.
Janne
Jag har samma bekymmer...
Och det är inte följande prylar: (I min bil i alla fall)
Bränslefilter
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Luftfilter
Tomgångsmotor

En fråga, min 850 går bra så länge den är kall, men efter en stund när den blivigt varmare, då är den seg och ryckig upp till 2500 varv ungefär..
Är din lika dan?

Mvh
Freddie
av jorevf
niclas_8709 skrev:Felet att bilen rycker när man gasar på kan vara att det finns en slang/rör uppe på motorn vid tändstiften. Och det kan vara dt som är tätt.
Det upplevde jag på min bil och pratade med folk på volvo och dom sa att det kunde vara det. Sen rengjorde jag det och bilen går bättre.
Är det vakum slangen ifrån tryckregulatorn, eller soppa slangen som går till injektorerna?

Vit eller svart slang?

Mvh
Freddie
Användarvisningsbild
av Pipercross
Våran 850 var sån ett tag, sen bytte vi stift och sen dess har vi inte haft det problemet.
Men det behöver ju inte vara det som är felet på din.

/Pipercross

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]