- lör 22 jan 2011, 11:37
#491062
Man ska också komma ihåg att det inte är batteriets kapacitet som är det egentliga problemet. Problemet är att så många förares körning genererar ett nettouttag, dvs att deras strömförbrukning inte hinner laddas upp av tiden bilen är igång. Har man då ett litet batteri så får man symptomen (tomt batteri) tidigt, men man kommer inte undan problemet oavsett hur stort batteriet är. Däremot klarar man sig längre tid med ett stort batteri, dvs fler körcykler krävs för att tömma batteriet.
snoddasD5 skrev:Ibland blir det sämre med ett större batteri bilen ska orka ladda den full så har du 100ah som bilen kanske inte kan ladda fullt har du mera kraft i ett 80ah som den orkar ladda fullt.Batteriets kapacitet begränsar inte bilens möjlighet att ladda det fullt. Det tar bara längre tid att ladda ett 100 Ah-batteri än ett 80 Ah. Men att säga att den inte "orkar" är fel.
Man ska också komma ihåg att det inte är batteriets kapacitet som är det egentliga problemet. Problemet är att så många förares körning genererar ett nettouttag, dvs att deras strömförbrukning inte hinner laddas upp av tiden bilen är igång. Har man då ett litet batteri så får man symptomen (tomt batteri) tidigt, men man kommer inte undan problemet oavsett hur stort batteriet är. Däremot klarar man sig längre tid med ett stort batteri, dvs fler körcykler krävs för att tömma batteriet.