Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
snoddasD5 skrev:Ibland blir det sämre med ett större batteri bilen ska orka ladda den full så har du 100ah som bilen kanske inte kan ladda fullt har du mera kraft i ett 80ah som den orkar ladda fullt.
Batteriets kapacitet begränsar inte bilens möjlighet att ladda det fullt. Det tar bara längre tid att ladda ett 100 Ah-batteri än ett 80 Ah. Men att säga att den inte "orkar" är fel.

Man ska också komma ihåg att det inte är batteriets kapacitet som är det egentliga problemet. Problemet är att så många förares körning genererar ett nettouttag, dvs att deras strömförbrukning inte hinner laddas upp av tiden bilen är igång. Har man då ett litet batteri så får man symptomen (tomt batteri) tidigt, men man kommer inte undan problemet oavsett hur stort batteriet är. Däremot klarar man sig längre tid med ett stort batteri, dvs fler körcykler krävs för att tömma batteriet.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vad har en generator för laddström ungefär? Hur mycket netto-ampere finns kvar under körning till laddning? Jag förstår att det är varierande beroende på hur fullt batteriet är och hur mycket elektricitet bilen drar under färd.
Användarvisningsbild
av Momentum
StringerBell skrev:Vad har en generator för laddström ungefär? Hur mycket netto-ampere finns kvar under körning till laddning? Jag förstår att det är varierande beroende på hur fullt batteriet är och hur mycket elektricitet bilen drar under färd.
Det går inte att trycka in hur mycket laddström som helst, då kokar batteriet, så det är inte laddförmågan från bilen som begränsar
Användarvisningsbild
av StringerBell
Momentum skrev:
StringerBell skrev:Vad har en generator för laddström ungefär? Hur mycket netto-ampere finns kvar under körning till laddning? Jag förstår att det är varierande beroende på hur fullt batteriet är och hur mycket elektricitet bilen drar under färd.
Det går inte att trycka in hur mycket laddström som helst, då kokar batteriet, så det är inte laddförmågan från bilen som begränsar
Det jag fiskar efter är en uppskattning om hur lång tid det tar att ladda ett tomt, resp halvtomt batteri bara genom körning. Lite intressant för mig eftersom jag inte har tillgång på eluttag.
av Tartryffel
Momentum skrev:
Bilen har ju ett laddningsrelä som begränsar. Om inte det fanns så skulle det bli jätteproblem.

Man kan t.ex. tänka sig en situation där man laddar sitt batteri fullt med batteriladdare, drar ur sladden och åker på en långkörning i kanske 8-10 timmar utan stopp. Då skulle batteriet överladdas från första minuten (eller snarare så fort uttaget från uppstarten fyllts på) och så är ju inte verkligheten.

Jag har inget bra svar till StringerBell. Det enda jag kan bidra med är att tomgångskörning genererar ganska lite överskott, har tvättat bilen ett par gånger med radion på och råkat dra ur, startat med kablar och sen låtit bilen stå på tomgång och det laddar verkligen inte mycket. Men det kanske inte bidrar så mycket till det du undrade över.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Tartryffel skrev: Jag har inget bra svar till StringerBell. Det enda jag kan bidra med är att tomgångskörning genererar ganska lite överskott, har tvättat bilen ett par gånger med radion på och råkat dra ur, startat med kablar och sen låtit bilen stå på tomgång och det laddar verkligen inte mycket. Men det kanske inte bidrar så mycket till det du undrade över.
Jo, det är just sådan information jag är ute efter. Men man tycker ju att generatorn borde ladda så mycket som batteriet klarar när motorn är igång och det är tomt batteri.

Det har bara hänt någon enstaka gång på fem år att jag / min fru stått med tomt batteri, och då med en annan, äldre bil. En gång räckte det med c. 10 min resa / 1 mil för att bilen skulle gå att starta nästa gång.
av Tartryffel
StringerBell skrev:
Tartryffel skrev: Jag har inget bra svar till StringerBell. Det enda jag kan bidra med är att tomgångskörning genererar ganska lite överskott, har tvättat bilen ett par gånger med radion på och råkat dra ur, startat med kablar och sen låtit bilen stå på tomgång och det laddar verkligen inte mycket. Men det kanske inte bidrar så mycket till det du undrade över.
Jo, det är just sådan information jag är ute efter. Men man tycker ju att generatorn borde ladda så mycket som batteriet klarar när motorn är igång och det är tomt batteri.

Det har bara hänt någon enstaka gång på fem år att jag / min fru stått med tomt batteri, och då med en annan, äldre bil. En gång räckte det med c. 10 min resa / 1 mil för att bilen skulle gå att starta nästa gång.
Fast generatorn är ju varvtalsberoende och om den var optimerad för tomgångsvarv så skulle den fungera sämre på arbetsvarv (som är mycket vanligare). Så "motorn igång" är inget enhetligt tillstånd.

Håller med dig om laddningen när man kör. Har aldrig varit med om att bilen inte startat efter att man kört den. De gånger jag stått med tomt batteri så är det alltid efter att ha stått parkerad med strömförbrukare igång.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Tartryffel skrev:
Fast generatorn är ju varvtalsberoende och om den var optimerad för tomgångsvarv så skulle den fungera sämre på arbetsvarv (som är mycket vanligare). Så "motorn igång" är inget enhetligt tillstånd.
OK, det visste jag inte.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nja, riktigt så är det inte längre med växelströmsgeneratorerna vi har idag. Förr, när det var likströmsgeneratorer, då var det ett problem då de inte laddar något på tomgång..
av Tartryffel
Variosboy skrev:Nja, riktigt så är det inte längre med växelströmsgeneratorerna vi har idag. Förr, när det var likströmsgeneratorer, då var det ett problem då de inte laddar något på tomgång..
Även en växelströmsgenerator är ju varvtalsberoende, det är det jag försöker få fram. Och tomgångsvarven ger inte mycket till laddning.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]