Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan på er!

Jo alltså jag är i valet och kvalet med min bil.. Den ska in på service (9000-mila) och jag känner att det är pengar i sjön.. Eller sjön men det är på tok för dyrt iaf.

Alltså det jag vill ha lite feedback på är om det är en så stor förlust (andrahandsvärdet) att göra sevicen själv. Dvs. gå igenom alla punkter som ska gås igenom. Byta det som ska bytas och slå på en bra olja och dokumentera allt med kvitton osv.

Gör jag detta själv med kupé, olje och bränslefilter, stift och en dyrare olja kommer jag under 2000:-. Bilia vill ha 3900:- och mekonomen 3700:-..

Så, Vad tycker ni? Bilen i fråga är en S40 2.0T -2001 i bra skick med fullstämplad bok sen tidigare.

Mvh Kenneth
Det bror nog mycket på när du säljer bilen också, har den t.ex gått bara 12000 mil säger vi, så ökar bilens värde nog ganska mycket om det är "fullstämplad service bok". Men om den t.ex gått lika långt som min, 31000 mil så spelar serviceboken knappt någon roll.
Mupphack skrev:Det bror nog mycket på när du säljer bilen också, har den t.ex gått bara 12000 mil säger vi, så ökar bilens värde nog ganska mycket om det är "fullstämplad service bok". Men om den t.ex gått lika långt som min, 31000 mil så spelar serviceboken knappt någon roll.
Precis samma bana som jag tänkt i. problemet är att jag inte vet när den ska säljas :)..
mikebike skrev:
kendough skrev: Bilia vill ha 3900:- och mekonomen 3700:-..
Det var liten skillnad!
Verkligen.. Blev själv ganska förvånad också faktiskt.

Mvh K
Min rekommendation: Gör det själv. Spara kvitton, köp schyst olja så är det i mina ögon lika mycket värt som en stämpel. Som bilköpare ser man direkt om en bil är misskött (iaf någon med ett relativt vant öga) Ta en titt under och kolla damasker, bussningar, oljeläckage osv. tror du landar på max 1500-1600:- med volvo original olje/ bränsle filter, biltema kupé filter, stift skruvat.se (eller liknande, köpte original med platina till min där, lirade klockrent) och bra olja. Ha en stor "stripes" tillgänglig när du bbyter bränsle filtret, då mitt satt väldigt hårt när det skulle bort, men tog inte riktigt 100% när det skulle dit, så fick spänna ihop det för säkerhets skull.

Lycka till

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]