Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av imbranato
Hej.
Ett litet problem med justering av halvljuset blev vara värre och värre och nu befinner jag mig med en körförbud volvo och en halvsönder strålkastare....
Kan någon ge mig några råd om hur måste jag montera ner kofångaren om detta verkligen behövs för att byta strålkastaren, jag vill helst inte gå till en bilmek och prisa för något kanske enkel nog för att göra det själv. Jag äger en Volvo v40 97an, och skulle vara jätte tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.....
av Svängbulten
Jag undrar oxå vad man behöver plocka ner för att byta strålkastarna och om man klarar av det själv, behöver man nå special verktyg ? :) Det är på en volvo v40 2.0T års 00 :):)
av pipen
Behöver inte ta bort mer än blinkers. Själva lycktan sitter med 4st 10mm muttrar, 2st från blinkers sidan och 2st på motsatt sida. Lite trix att få ut den, gäller att hitta rätt läge så att säga.

Har plockat ut mina många gånger pga xenonljus som inte gick in utan att man tog bort lycktan.
Användarvisningsbild
av MartinS
På fas1 brukar man behöva lossa kofångaren och dra fram den lite försiktigt, det behövs inte på fas 2.
Det är en skruv i hjulhuset och en bult rakt upp underifrån.

/MArtin
av MrPeppa
MartinS skrev:På fas1 brukar man behöva lossa kofångaren och dra fram den lite försiktigt, det behövs inte på fas 2.
Det är en skruv i hjulhuset och en bult rakt upp underifrån.

/MArtin
Tack, precis den info jag sökte. Hem och skruva med fruns bil (så bilprovningen blir nöjd).

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]