Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#490496
På väg hem från affären idag tändes "Fel i motorns elektroniska system". Har läst lite gamla trådar om detta, men inte blivit så mycket klokare. Jag kör ca 5 mil per dag och har svårt att komma till en verkstad direkt. Frågan är om det kan vara något potentiellt allvarligt? Dvs bör jag låta bilen stå, eller är det ok att köra med den? Har en V40 2.0T-01, 11800 mil.
Senast redigerad av 1 mbyrod, redigerad totalt 0 gånger.
av mbyrod
#490510
Läser man i instruktionsboken så står ju inget om att man bör uppsöka verkstad direkt. Att det kan bli dyrt ändå förstår jag, men riskerar man att förvärra/förstöra något?
#490568
fick själv samma fel ikväll på min T4 -98. låter inte bra att du säger att det kan kosta :shock:

Snackade med kompis som är volvomek. å han sa att går bilen bra så ska det inte vara farligt att köra men man bör kolla upp det snarast.
#490842
Farsan hade samma problem på sin för något år sedan. Motorn gick bra, men lampan lös.

Lite surfande gav vid handen att detta inte är ovanligt just på V40. Den fick stå med bortkopplat batteri över natten och felet har därefter ínte återkommigt. Den gick igenom besiktningen, så tydligen återställdes någon felkod genom urkopplingen. För jag är helt övertygad om att det fanns felkod/er då lampan lös.

Om motorn går illa så skulle jag avstå från att köra bilen. Om det är ett tändfel kommer katalysatorn matas med en stor mängd bränsle som den kommer försöka elda upp. Den bör ganska snart bli förstörd. av detta.

Farsan har en V40 -00 1,8 Volvomotorn, ej Mitsubishi
#495670
Det som händer när du kopplar bort batteriet är att ev. felkoder som sparats i styrboxens minne raderas.
Om felet finns kvar när du kopplat på batteriet och startar motorn kommer lampan tändas på nytt. Alltså ingen permanent fix.

Lyser lampan fast brukar man säga att det är OK att köra vidare med bilen, oftast går styrsystemet ner i s.k. "säkerhetsläge" eller "limp home mode", då styrsystemet går på fasta värden. BIlen kan därför kännas trött och orklös.

Blinkar "check engine" lampan däremot bör man uppsöka verkstad på direkten!

Som tidigare sagts finns det inte så mycket du kan göra utan en OBD scanner. Att gissa sig fram till vad som är fel är i stort sätt omöjligt, eftersom det finns flera tusen olika tänkbara fel som tänder "check engine"/motorlampan.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]