Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Gurra82; jag bor på söder i Växjö, här är grym stadstrafik :D

Självklart är det tycke och smak. I BMW:n skulle jag aldrig välja invalidlåda men i en tung, komfort-brux-dieselkombi/suv med noll inbyggd körglädje är valet tveklöst automat. Då funkar helheten mycket bättre och man lider mindre av det korta registret. Men som sagt om man bara kör landsväg och "aldrig" växlar är ju problemet mindre.

Mvh
Arese
av mojja
Står faktist med samma val ska jag ha en manuell eller en automat. Trailar rätt mycket båt på sommaren som vägen in någonstans på ca 1500 kg lastad och tankad. Undrar hur en automat ommer må på sikt utav att dra upp denna ur vattnet ca 70 ggr per säsong?
av Novis01
Arese skrev:...aldrig välja invalidlåda ...
Har du "invalidstartmotor" eller vevar du igång bilen som en riktig man?
Eller varför ska man ha elfönsterhissar, det finns ju vev? 8)
av Arese
Novis01 skrev:
Arese skrev:...aldrig välja invalidlåda ...
Har du "invalidstartmotor" eller vevar du igång bilen som en riktig man?
Eller varför ska man ha elfönsterhissar, det finns ju vev? 8)
Det var nog dagens rekord i att klippa saker ur sitt sammanhang ??:-/

Här är hela meningen:
Arese skrev:
Självklart är det tycke och smak. I BMW:n skulle jag aldrig välja invalidlåda men i en tung, komfort-brux-dieselkombi/suv med noll inbyggd körglädje är valet tveklöst automat.
För att förtydliga ytterligare, i körglad bil där man vill vara engagerad i körningen - tveklöst manuell. Annars automat.
av Novis01
Arese skrev:...Det var nog dagens rekord i att klippa saker ur sitt sammanhang ??:-/ ...
Det hela var givetvis ett skämt och syftade på din benämning på automatlåda.
Man kan ju tolka det som att "automat är för invalider, övriga ska ha manuell".
Därav frågan om vev. :wink:
av Steff 99
Arese skrev:För att förtydliga ytterligare, i körglad bil där man vill vara engagerad i körningen - tveklöst manuell. Annars automat.
Det är väl därför alla riktiga sportbilar har sekvensiella lådor med paddlar, växellåda med H mönster tillhör väl veteranracing... :shock:
av Arese
Tvekar inte att jag är snabbare runt en bana med sekvensiell låda eller dubbelkoppling typ PDK även om jag aldrig klockat mig själv med jämförbara bilar. Men för ren körglädje, alltså nöjet av att köra bil, så håller jag en fin manuell låda som det roligaste.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Gurra82
[quote="Arese"]Gurra82; jag bor på söder i Växjö, här är grym stadstrafik :D

Jag vet :D Jag undviker söder :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mojja skrev:Står faktist med samma val ska jag ha en manuell eller en automat. Trailar rätt mycket båt på sommaren som vägen in någonstans på ca 1500 kg lastad och tankad. Undrar hur en automat ommer må på sikt utav att dra upp denna ur vattnet ca 70 ggr per säsong?
Körde 50 mil med stort 2-tons boggiehästsläp med min manuella XC70 idag och det landade under litern per mil trots rätt snabb körning. Jag garanterar att det är fullständigt omöjligt med automataren att hålla det tempot och den förbrukningen.

Om volvo släpper en DSG till stora dieselfemmorna kommer jag att också att byta till automat.
av Petzzon
Automaten drar onekligen mer och ju tyngre det går desto större blir skillnaden. XC70n manuell jag hade innan drog aldrig över 1,2 liter med släp men med XC60 D5 aut ligger på 1,5 med husvagn på 2 ton efter. Trots detta har ja svårt tänka mig manuell igen
Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]

Eftersom du har selekt så är det inte s[…]

Ja, det är väl dags för mig att sv[…]

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har br&[…]