Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wulfen
Hallå,

jag har sen i sommras kört en v40 2.0 t en fas1 och bilen gått klockrent hela sommaren, men som kom vintern så börja det dyka upp massa konstiga fel med bilen,gasen börja hänga sig , och bilen blev allmänt trött och turbon ladda sämre, och de problemen kommer vid minus grader.
Och ibland svara inte bilen dåligt på gasen, upptäckte då att tryckslangen mellan ic och spjällhuset trycker ihop sig.
När ja kolla ic slangen enl förslag på forumet ,när jag tog loss den undre så rann det ur olja och massor med vatten!?

Då fungerade bilen tills dagen efter då ja skulle åka till jobbet då gick bilen igång men dog direkt och helt omöjligt att starta bilen.
Bensinpumpen låter när jag vrider på nyckeln har helt nytt batteri nu, och start motorn går runt och låter inte trött alls men den startar inte. haft i k-sprit plus mer bensin med tanke på om det var ispropp men inte ens inne i värmen startar den.

Nu har den vart på mekonomen sen dess och fått till svar först att det var turboras och därav läckte alla olja från motorn ut ur avgasröret, men efter de plockat isär turbon var de inge fel på den inge glapp lr dåliga lager.
De hittar inte felet så de ska felsöka i 2 dagar till annars får ja skrota bilen enl de.

Är det någon som upplevt de här problemen lr vet vad det kan vara? hur märker man om turbon har rasat tex? tacksam för svar är villig att testa det mesta nu :(
Användarvisningsbild
av Mupphack
Glöm inte att kolla tändstiften och tändspolarna "viktigt att dom ej är spruckna", bara en sådan grej kan göra att bilen går skit. Förövrigt så vet jag inte så mycket om turbon och sånt men jag har läst att magnetventilen kan orsaka fel laddtryck.
Användarvisningsbild
av Wulfen
okej får kolla det när jag får hem bilen för mekonomen verkar inte hitta felet. ja okej det kan det ju oxå vara, men fick även låg tomgång veckan innan bilen stanna låg runt 200 varv så den stanna nästan :/
Användarvisningsbild
av Wulfen
Update: Fick svar idag att verkstaden ej fått igång bilen, och de hade ställt rätt kamremen för den var felställd några hack !? men bilen startar inte efter det heller, imorn ska de lyfta toppen för att se om ventilerna öppnar sig, hittar de inga fel så rekomendera de att byta motor för kunde ha något med vev lagrena att göra. ?:-/
av KajJacob
Wulfen skrev:Update: Fick svar idag att verkstaden ej fått igång bilen, och de hade ställt rätt kamremen för den var felställd några hack !? men bilen startar inte efter det heller, imorn ska de lyfta toppen för att se om ventilerna öppnar sig, hittar de inga fel så rekomendera de att byta motor för kunde ha något med vev lagrena att göra. ?:-/
Kommer du i det läget att du beslutar om motorbyte så finns det faktiskt ganska gott om motorer på skrotarna för överkomliga priser. Byt turbon när du ändå håller på.
Användarvisningsbild
av Wulfen
jo iknow, det lutar mest åt det hållet, men inge vidare när jag bara har ägt bilen i 3 månader att behöva byta motor, men skulle få ett bra pris att verkstan för motor och byte så det är lugnt :) de byter kamrem och allt så dröjer nog inte förens ja är på vägen med bilen igen :D
Användarvisningsbild
av Wulfen
Fick svar från verkstaden idag, toppen vart helt skrot, samt mycket förstört på motorn, så blir ett motor byte nästa vecka runt 10 tusen
Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]

Motorvärmare 850

Tack för era svar. Det blir en slangvärm[…]