Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Idasvolvo745
Jag funderar nu lite över vad jag ska leta efter,motor b230f, jag ha fått problem med bilens tomgång och ryckiga gång, jag har kollat felkoder och dessa kommer fram: lambda för mager, lambda reglering mager,fet,tomgång och signal från lmm. Lambda lampa lyser oxå. Har bytt till 3 andra lmm och de blir inte bättre. Kan detta ha något annat än lmm o göra? Om någon bara kan säga vad jag ska göra och var jag ska leta så att ja kan kika lite på bilen imon och kanske lösa detta.

Mvh Ida
Användarvisningsbild
av Sparkz
Först och främst vill jag gärna ha koderna i siffror i stället.

Men kolla efter tjuvluft, slangar som spruckit/lossnat osv. Läcker det in luft nånstans får motorn i sig mer luft än LMM har mätt, och då blir det magert. Om insugspackningen är kass ger det ryckig tomgång.
av tuxedo
Hej.

Till att börja med, Har det varit samma Nr. på de andra LMM du provat.
Annars så fungerar dom ej.

Om så varit fallet så bör du kontr. att LMM har korrekt stomförbindning, och den sitter i en av de två jordkablarna som är anslutna på insugningsgrenröret.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av Idasvolvo745
Här var dessa koder jag fick fram: 1-1-3 , 2-3-2 , 1-2-1. Det har varit samma nr på dessa lmm. Ok då kan jag kolla på slangar o så imon då till att börja med o se fall jag hittar något. Tack!
av tuxedo
"Ok då kan jag kolla på slangar o så imon då till att börja med o se fall jag hittar något."

Och jordningarna på insugningsgrenröret!

//tuxedo
av tuxedo
Det räcker nog inte med att titta på slangarna. :???:
Det kan vara sprickor o.dyl. som inte syns.
Böj och vrid på alla slangar som har förbindelse med luftinsuget.
Kolla under med spegel.
Slutligen, ta på dej skyddsglasögon och spraja startgas runt alla slangar på insuget. (Startgasen är brandfarlig, ha brandsläckare tillgänglig).
Spraja runt insprutarna och på grenrörsflänsarna på insuget.
Motorn ska gå på tomgång när du sprajar och om den vid något tillfälle ändrar varvtal så kolla upp var du sprajade då för där finns då ett läckage.
Detta något brandfarliga test är mycket effektivt till att söka efter insugningsläckage.

Först sedan du med säkerhet vet att det inte finns något läckage på insuget är det värt att gå vidare med felsökningen. 8)

//tuxedo
Användarvisningsbild
av Idasvolvo745
Tänkte bara beskriva lite hur han går o så för de började med att jag stannade o stängde av för o gå in o handla,och då var bilen som vanlit så startade jag o då gick han jätte dåligt nästan som att han misstände så de gick knappt köra hem, så nästa dag bytte jag rotor o fördelare för jag har aldrig bytt den o då gick den bra ett tag, men så fort jag kört han varm och stängt av o sen startar igen o ska åka då kommer jag knappt fram eftersom han rycker så värst.och när jag kopplar håller han på o dö. då kollade jag felkoderna o då kom dessa fram.det visade inga felkoder på tändsystemet men de kanske inte alltid visas så jag kan ju byta dom med då. Men som sagt sprayar runt o ser vad som händer imon.
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]