Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Wulfen, har du haft bort spjällhuset och försäkrat dig om att det inte kärvar? Det är rätt vanligt att det kan börja kärva vilket skulle kunna förklara varför din gas hänger sig. Kontrollera även så att vajern löper fritt!
Då skulle jag kunna avsluta min problemsökning med orolig motorgång! Sen jag fick bort isproppen i IC'n och fick dit en ny spjällägesgivare idag så är problemet borta och bilen går ÄNTLIGEN som den ska igen. Att en spjällägesgivare kunde ställa till med sånna jävla problem, men det är väl så att dom lätta felen alltid ger jobbiga symptom.

Dock tändes motorlampan IGEN efter att jag monterat den nya givaren och provkörde bilen, men denna gång misstänker jag att det är samma kod som jag fick i höstas: System för magert (bank 1) vilket är en liten småkryptisk kod som inte på något vis påverkar hur bilen går, då den går precis som den ska. Vi får se, när jag läste ut den koden i höstas var det med "universal" utrusning och inte med Volvos utrustning, och jag såg nu när jag läste av koderna hos Volvo att det var så mycket tydligare och lättare att förstå. Så jag har ny tid hos Volvo på fredag för att läsa av systemet igen och se vad det säger... Dessutom tycker jag inte alls Volvo var så dyra, för att konstatera spjällägesgivaren tog dom 614 kr. och då ska tilläggas att det var betydligt fler koder än bara spjällägesgivaren.
metalHJ , neej jag har inte kollat nått med spjällhuset för bilen starta inte en dag när jag skulle till jobbet så bogsera den till mekonomen, och har fått som svar att det är ett turbo ras, och till viss del stämmer det in med att bilen ladda sämre o sämre och till slut gick bilen knappt framåt och plus att alla tryck slangar drog ihop sig när jag gasa, sen rann all olja genom turbon ut i avgasröret så det har skickat en faktura på 5000 :- felsökning ,beg turbo och montering fungerade och klar, så vart utan bil i snart 2 veckor :???: var tydligen svårt att få tag i samma turbo i och med att bilen är importerad enl de på mekonomen. trist!!
Wulfen skrev:metalHJ , neej jag har inte kollat nått med spjällhuset för bilen starta inte en dag när jag skulle till jobbet så bogsera den till mekonomen, och har fått som svar att det är ett turbo ras, och till viss del stämmer det in med att bilen ladda sämre o sämre och till slut gick bilen knappt framåt och plus att alla tryck slangar drog ihop sig när jag gasa, sen rann all olja genom turbon ut i avgasröret så det har skickat en faktura på 5000 :- felsökning ,beg turbo och montering fungerade och klar, så vart utan bil i snart 2 veckor :???: var tydligen svårt att få tag i samma turbo i och med att bilen är importerad enl de på mekonomen. trist!!
Ja ?:-/ Vad ska man säga ?:-/ Ok 5000:- rakt ut är skit :-O)
Men tänk att nu är glaset med öl knappt påbörjat och att du har en HEL ODRUCKEN öl framför dej och du har bara smuttat ännu :-DD Så vad göra ?:-/
Först smaka lite fint på ölen :-)-) Sen lite senare så blir det gärna att man tar djupare klunkar och då upptäcker vilket bra öl det var det här då :mrgreen: Ja sen får du välja själv :-)-) Om det är Bärsen eller Turbon jag snackar om :mrgreen:
Jag tycker ändå att liknelsen kan passa här också för " Det Går Alltid I En Öl" ELLER :-)-)
fick svar från verkstaden att de plockat isär turbon men det var inge fel på den, bilen startar men tydligen ryker det vit rök ur avgasröret och motor oljan försvinner ut i avgassystemet, läcker inget under motorn, kollat ic slangen den var fylld med vatten och olja så kanske inte så konstigt att den gått dåligt? men mekonomen hittar inte vart det läcker olja.

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]