Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SaraA
Kör en V40 1.8 -01 sedan ett par månader tillbaka.

Idag när jag skulle backa ut bilen från garageinfarten hängde sig backen. Jag kunde inte rubba växelspaken, först efter tre omstartningar av motorn och när vi försökt putta in bilen på garageinfarten gick det att växla som vanligt. Innan vi märkte att den hängt sig kändes det som att bilen gasade på mer ju mindre gas jag gav.

Senare på dagen skulle bilen kallstartas igen och när vi kommit ut ur villakvarteret hängde sig 2an. Denna gång gick växelspaken att rubba till fri-läge och tillbaka till 2:an men inte till 3:an/4:an/5:an. Efter ett 100tal meter fungerade spaken som vanligt igen.

Kan det vara hela växellådan som är paj? Hoppas naturligtvis på något "enklare" (billigare).
Börja med att kontrollera växlingslänkaget, lätt åtkomligt under bilen tror jag.

Mvh GK
av SaraA
Hade inne den på Volvo-verkstad. De bytte bussningarna, kom relativt billigt undan jmf med om hela växellådan varit paj. Men jag är ju ingen GDS-are så ca 750 kr gick jobbet på.

Idag var det dags för årliga ångestdagen: besiktningen. Har lagat en hel del i höst, förutom bussningarna: bromsskivor, klotsar och ok bak, samt halvsats avgasrör, bytt batteri och någon lampa. Trots detta var jag mkt nervös. Men den gick igenom!!! Bara dimljuset, men det justerade de på plats.

Ett år till på vägen...
av SaraA
Problemet är tillbaka. :evil: Bilen hängde sig i backen på parkeringsplatsen, växelspaken orubbnings-bar. Rullade fortare och fortare när jag släppte på frikopplingen. Krävde en omstart, sen fick jag i 1:ans växel, men växelspaken gick åter inte att rubba. Körde något varv på 1:an, startade sedan om och lyckades parkera. När jag en stund senare kom tillbaka var det inga problem, och växlarna kändes mycket lättare än vanligt att växla. Körde en runda till under kvällen, och testade alla växlarna 1-5, samt back. Inga problem. Men jag vill ju veta vad det är då jag ska hämta hem en husvagn nästa helg.

En bekant som är fordonslärare på ett gymnasie var övertygad om att bussningarna "hoppat ur". Lättad över detta ringde jag Volvo-verkstaden jag hade inne den på förra gången för att reklamera bussningarna. Volvo för sin del kändes inte alls vid att problemet kunde ha med bussningarna att göra, utan att något måste vara fel innuti växellådan, vilket innebär att de vill byta ut växellådan.

Vad tycker ni, ska jag ge Volvo chansen att titta på bilen nästa vecka? (Se men inte röra!). Om det är :twisted: växellådan ska jag om möjligt försöka laga den privat.
Kollade du länkaget någon gång, jag tror nämligen fortfarande att problemet ligger där. det kanske funkar nu men rätt vad det är kan länkaget börja krångla igen. Kör in på en GDS och kolla under bilen, länkaget skall vad jag vet vara lätt tillgängligt.

Mvh GK
av svda
För ett par år sedan led min far har en V40-00 av kånglande växellåda. Misstänkte länkaget, men problemet var istället att en plastdelalj (vit vill jag minnas) under växelspakens damask hoppat ur lägen. Jag vill minnas att den hade med backspärren att göra. Det gick ganska enkelt att få den rätt igen. För att byta detaljen måste växelspaksknoppen bort, vilket kräver en del våld. Jag avstod därför från byte, men en ny ligger numera i handsfacket. Kostade 70 kr vill jag minnas.
Kan vara värt att kolla.
av SaraA
Jag är inte så bilkunnig, så jag överlät diagnostiserandet på en verkstad.

Dock avbokade jag min tid på Volvo-verkstaden, (som på telefon trodde Växellådan). Åkte till en oberoende verkstad som efter att ha felsökt bilen tyvärr konstaterade samma sak. Denna firma var mkt schysst och gjorde det gratis. Förväntade sig nog att jag skulle laga den där också... Men jag måste för ekonomins skull göra det privat.

Efter växellådan får det vara nog. Har redan lagat för 6000:- plus service sedan i oktober-10 när jag köpte skrället. Har lessnat rejält. Men har inte möjlighet att byta nu när jag tömmer sparkontot på en husvagn i morgon. Känns rätt hopplöst just nu... :roll:

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]