Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Själv gillar jag utséendet skarpt på X3, likaså vägegenskaperna. Men bilen känns billig i utförandet, lite burkig åt Subaruhållet. Förmodligen medvetet av BMW då X3 annars skulle ta marknadsdelar från X5.
Nu är väl xc60 också något enklare i utförandet än V70II i detaljerna.
av Steff 99
XC90_Executive skrev:Jag tycker att XC60 känns något finare i utförandet än V70II :oops:
Jag håller med om detta , XC60 tilsammans med V/S60 är väl de som känns mest genomarbetade, både ut och invändigt av Volvos nuvarande modeller.
V70 känns väl inte speciellt "up to date".
Användarvisningsbild
av Gurra82
Steff 99 skrev:
XC90_Executive skrev:Jag tycker att XC60 känns något finare i utförandet än V70II :oops:
Jag håller med om detta , XC60 tilsammans med V/S60 är väl de som känns mest genomarbetade, både ut och invändigt av Volvos nuvarande modeller.
V70 känns väl inte speciellt "up to date".
Kluven om detta, visst xc60 är väldigt välidgt snygg, inget snack om saken, speciellt i r-design, i övriga versioner (kinetic, momentum, summum) är den lite för gubbig enligt MIG, tycker då xc70 är betydligt snyggare. Hur genomarbetad bilen är kan väl oxå diskuteras, xc60 hade premiär efter V70 II ändå har inte xc60 LED bromsljus vilket känns väldigt billigt, tycker JAG! en fjantig detalj kanske, men ack så viktig för att bilen skall kännas "up to date" för Mig. xc60 borde ju haft både blinkers och bromsljus i LED.
av Steff 99
Hur man själv uppfattar designen och om en bil är snygg eller inte har inte något med med om bilen är"up to date" eller inte, det är mer fråga om vilken smak man har.
Däremot så verkar XC60 som efter 2 år blivit Volvos mest sålda model ändå fallit många i smaken.
Den står ju sig väldigt bra i alla tester med konkurrenterna.
Jag tror att även S/V60 som designmässigt ligger väldigt nära också kan bli stor på marknaden

Jag håller med om att V/XC70 är gubbig, där så lyfter R-design lite.
Annars har V70 ett uråldrigt infotainment gränssnitt, hela bilen känns gammal, jämfört med de flesta av sina konkurrenter.
plus skramliga hjulställ, inredning som kirrar o knarrar och en oekonomisk karosseriform med högt luftmotstånd.
Det har jag tyckt i flera kommentarer och det krävs nog en ny modell ganska snart om den inte skall tappa försäljning.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Jag tycker xc60 är gubbig och inte V/XC70. Att jag som 28 åring tycker att xc60 är en gubbig bil tycker jag speglar en del. Jag borde tycka att xc60 är hur sportig och cooool som helst, men det tycker jag inte.

gällande infontainment, sånt skiter jag fullständigt i. Jag skall köra med min bil inte sitta och kludda på en massa knappar och skärmar. En bil skall vara snygg att titta på (in- och utsidan), bekväm, hyffsat snål att köra ja osv, men om den har en 5" skärm eller 28" det kan kvitta, så det kan hända att V70 är omodern i det avseendet.
Vad det gäller "coolhet" så kan jag meddela att många har kommenterat min XC60 R-design, ice white med 20" Cratus. Panoramataket och herrgårdsvagnspaketet (med tonade rutor bl.a) lägger till också. Otroligt många positiva kommentarer! :-)-) Även när folk tittar in och ser den tvåfärgade läderklädseln, ratten, mätarna etc! Så vad det gäller "coolhet" tror jag absolut att XC60 R-design ligger på toppen av Volvos modeller. Den enda jag kan se som konkurrerar i den "ligan" är V60 R-design (förmodligen C30 R-design också) isåfall, för den ser riktigt "vass" ut den med.
Användarvisningsbild
av crumpets
S60 torde väl vinna lite mer coolhetspoäng än V60 ändå ;)

Men det är en kul fråga det där med smak. Själv tyckte jag nya X3 var bland de värre antiklimax bilvärlden fått uppleva. Den ser ju ut som en svagt faceliftad, svagt förstorad kopia av den stenåldersgamla modell den ersatte. Den hade fått vara gjord i guld inuti för att jag skulle betala nypris för en kärra som ser ut så år 2011.

Det är många som blir lite griniga och börjar hojta om smak men jag tror inte jag hört mer än en som faktiskt gillat exteriören på nya X3.

Överlag känns det som att mediumsuvar är ett segment där designen varierar nästan ännu mer mellan märkena än något annat. Titta bara på en del riktigt spejsade japanare, till volvos lite futuristiska xc60, till bmws tokgubbiga x3, audis rullande skalbagge Q5, mercas oldschoolkantiga GLK(som f.ö. jag gillar bäst av alla kärrorna i den kategorin exteriört).
Det verkar helt enkelt vara ett så tidsenligt segment att tillverkarna är villiga att ta ut svängarna rätt ordentligt för att folk ska titta lite extra.
av Arese
Alltså, coolhet och Volvo är väl två icke kompatibla storheter? Särskilt XC-bilarna som är byggda för amerikanska hemmafruar är väl så långt från cool man kan komma? Eller är det bara i kretsarna jag rör mig i som ingen blir imponerad av en Volvo?

Men visst, en XC60 ser ju trevligare ut än en X3, åtminstonde om det är en R-Design, annars ser den ju ut som vilken Hyundai som helst. V70 känns ju mer Volvo och ingen lär ju missta den för nåt annat märke heller. En silverfärgad V70II med Summum tycker jag faktiskt är en mycket stilren och snygg bil. När det gäller byggkvalitet så har jag inte märkt någon avgörande skillnad på våra fyra V70II och vår XC60.

När det gäller jämförelsen med X3 så tycker jag att X3:an känns avgjort mer modern och har avsevärt mer förarorienterade köregenskaper. Växellådan är verkligen mycket trevlig. XC60:n har en mer karismatisk motor (D5 kontra 2,0d) och för oss med barnvagn bättre bagageutrymme. Jag tycker inte att det är konstigt att X3:an har utklassat XC60 i test, konstigt vore väl annars med dessa tillverkares olika resurser. Men åtminsonde jag vill ha en sexa i BMW:n och då blir det dyrt.

Mvh
Arese
av Steff 99
Ja, tycke o smak varierar, det är väl en väldigt tur oavsätt om man är 25 eller 55år så kan vi se på samma sak med olika ögon och referenspunkter ingen har väl sanningen.
Ytterligare en sak som borde läggas in och det är hur man tänkt sig använda bilen.
En del värdesätter vägegenskaper, andra hur en SUV tar sig fram, hur väl AWD fungerar, andra utseendet.
Vi som gillar BMW tycker att den tilltalar föraren mest, men för att det skall vara så så behövs det mer hästkrafter.
Men i valet av X3 och XC60 så hamnar fortfarande mitt val på Volvon, jag hade förväntat mej mer från X3 men jag är inte lika besviken på den som jag blev på X1.
I valet att välja en X-modell från BMW så skulle det tveklöst bli en X6

Blankt papper :party:

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på d[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]