svedan skrev:Jag svarade pettson att visst slits det (han sa att det inte slits). Memn om ni skriver att däcken inte slits när man kör på snö, får ni förklara varför man byter däck i norr? Klar att det slits. Jag skrev att det slits mindre, men frågan var när man leker i modd. Och det sliter både gummi och dubb (sedan förstår jag att det slits mer på asfalt /tidsenhet, men det var inte frågan).
Däck slits jämt egentligen. Det är så faktiskt. Men det är så minimalt att det är ett totalt ointressant slitage.
Även om du lägger däcken på biltaket så kommer luften som strömmar runt dom också att slita på dom över tiden. Dels på grund av friktionen och dels på grund av förslitningar från föroreningar som repar däcken som ett sandpapper. Allt som berörs av friktion slits. En fråga om HUR MYCKET bara.
Men jag trodde ju inte att man skulle slira runt i modden i ett par årtionden vid detta tillfället för att kunna avläsa en halv mm slitage bara på grund av snön. Att slira i modd som inte har kontakt med underlaget sliter inte ned ett par däck under våran livstid ihop här så det föranleder ett byte. Stora anledningen till byten, är av rena åldersskäl som man byter däcken, dom åldras varesej dom ligger i källaren eller sitter på bilen på grund av vulkningsprocessen, det påskyndas naturligtvis när dom sitter på bilen. Gummi som rör sej hela tiden (slitbana och skuldror) konstant blir uppvämt, uppvärmningen påskyndar processen. Det gör att gummit hårdnar sakta men säkert. Det gör att däcken får andra egenskaper över tid och därmed vill man inte ha dom kvar.