Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#488316
Åkte en 2,5FT taxi igår från flygplatsen. Kommenterade att han redan kört 28 000 mil med en FT (ja, den kom väl för ca 2 år sen). Ja, men motorn är ny, sa han. Så berättade han att det varit problem med topplocket som renoverats vid 10 000 mil etc. Han menade att de har flera etanolbilar av olika märken och att det är mycket problem... och att ingen etanolbil håller för 20 000 mil i taxitrafik (i Stockholm). Samma sak med gas-Passaterna, en hel del problem. Och så drar 2,5FT 1,7 (han körde mycket lugnt! Men visst, stadskörning mer eller mindre, tung bil, 200 hk...). Tydligen har V70II med gas fungerat bra men de har bara gått 15 000 mil som längst (V70N gas funkade ju sådär....)

Det verkar ju som att en diesel med måttligt effektuttag (typ D5, Merca 220) eller en traditionell bensinmotor är mest stabilt.

Även bensin-DI verkar läskigt. En släkting fick alldeles nyligen ras på sin A6 3,2FSI 05 (12 000 mil), 75 000,-. Tidiga Merca och BMW med DI har problem med pump, injektorer etc. Precis som flera generationer BMW-dieslar med högt effektuttag.

Har också just studerat en tysk rapport där det nästan bara är dieslar och bensin-DI som har problem...

Tycker bara det är trist att köpa en privatbil för 370 000 och råka ut för såna problem... så jag ska nog satsa på en T6 eller något annat robust och hållbart...

PH
av Steff 99
#488348
Det skrivs mycket om just detta, men det är ytterst få som det handlar om, det verkar lite som hönan och fjädern.
Titta på Autopower.se som är ett BMW forum, ett tag så var det 3.0 D som alla trodde skulle rasa pga några avgasspjäll.

En bil med tvivelaktig bakgrund fanns omskriven och helt plötsligt gällde det alla X30d oavsätt årsmodell.
Här var det tydligen om man läste noga, bilar tillverkade från 2002-2005 som kunde drabbas.

Jag tror att mycket av dessa problem är på bilar som kör långa intervaller på samma olja, det finns också bilar (kan vara importer) med tvivelaktig bakgrund.
Men att saker händer på bilar med 20-30.000 mil på mätarn så är det.
Det är inga evighetsmaskiner.
Användarvisningsbild
av FWH
#488352
perhall skrev:Åkte en 2,5FT taxi igår från flygplatsen.
Kul sammanträffande, det gjorde jag med!

Den jag åkte med hade gått 34 000 mil, och känndes inte alls sliten.
Dock frågade jag inte om han byt motor!
#488359
Ja, jag har inte hört något heller kring 2,5FT och den har ju rullat i många år. Iaf inte att den skulle vara överrepresenterad kring haverier eller liknande. Snarare tvärtom. Är det någon E85-motor som haft mer problem så är det de mindre etanolarna. Men det bedömer jag har mer med en dålig grundkonstruktion alternativt mjukvara än själva etanolen i sig.

Men kan starkt hålla med om att Diesel är att föredra i en taxi ur driftekonomi. Många företag (inlkusive där jag arbetar) ställer dock krav på taxibolagen att de skall ha en viss andel miljöbilar och det är nog förklaringen till att det rullar en del 2,5FT där.

Och ja - i stadstrafik och tät trafik är bränsleekonomin ingen höjdare. I synnerhet inte med lite gasfot och framförallt i kombination med Automatlådan. Då skiljer det ännu mer mellan Dieseln och 2,5FT.
av perhall
#488391
Bilen i övrigt var det inget fel på! Den här storyn med en f d taxi med 33 000 mil som såldes som 7 000 milare på Blocket var ju uppe här nyligen, och säger väl en del om Volvons långsiktskvalitet.

Men det som oroar mig (tänkte beställa en etanol-Volvo i mars) är ju dels att 2,5T/T5 etc. är en mycket stabil grundkonstruktion som sällan går sönder. Sen är ju en taxifirma med 20 bilar ändå en bättre referens än enstaka X5 3,0d som precis som Steff säger kan ha tveksam bakgrund.

PH
Användarvisningsbild
av FWH
#488394
perhall skrev: Sen är ju en taxifirma med 20 bilar ändå en bättre referens än enstaka X5 3,0d som precis som Steff säger kan ha tveksam bakgrund.
Hade de haft problem med 20st 2,5FT?
av perhall
#488421
FWH skrev:
perhall skrev: Sen är ju en taxifirma med 20 bilar ändå en bättre referens än enstaka X5 3,0d som precis som Steff säger kan ha tveksam bakgrund.
Hade de haft problem med 20st 2,5FT?
Jag uppfattade att de hade 5-7 st och hade problem med alla. De enda bilarna som funkade prickfritt var de gamla 2,4D 163 hk, men de är på väg att fasas ut./PH
av MattiasD
#488473
Låter som ett problem som uppkommit i spåren att försöka effektivera, kanske i kombination med långa serviceintervall, och inget etanolspecifict problem - trots kvällstidningsrubriken :wink:

Det vore intressant med någon slags statistik i ämnet. Men sånt håller tillverkarna för sig själva.
Användarvisningsbild
av FWH
#488549
perhall skrev:Ja, visst fick jag till rubriken:) Läser Collin ofta.../PH
Motor Chock för Etanol ägare - hela listan. :roll:

Vad som är intressant är att du inte p&a[…]

Rätt storlek på glödlamporna?

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]