- lör 15 jan 2011, 08:12
#488316
Åkte en 2,5FT taxi igår från flygplatsen. Kommenterade att han redan kört 28 000 mil med en FT (ja, den kom väl för ca 2 år sen). Ja, men motorn är ny, sa han. Så berättade han att det varit problem med topplocket som renoverats vid 10 000 mil etc. Han menade att de har flera etanolbilar av olika märken och att det är mycket problem... och att ingen etanolbil håller för 20 000 mil i taxitrafik (i Stockholm). Samma sak med gas-Passaterna, en hel del problem. Och så drar 2,5FT 1,7 (han körde mycket lugnt! Men visst, stadskörning mer eller mindre, tung bil, 200 hk...). Tydligen har V70II med gas fungerat bra men de har bara gått 15 000 mil som längst (V70N gas funkade ju sådär....)
Det verkar ju som att en diesel med måttligt effektuttag (typ D5, Merca 220) eller en traditionell bensinmotor är mest stabilt.
Även bensin-DI verkar läskigt. En släkting fick alldeles nyligen ras på sin A6 3,2FSI 05 (12 000 mil), 75 000,-. Tidiga Merca och BMW med DI har problem med pump, injektorer etc. Precis som flera generationer BMW-dieslar med högt effektuttag.
Har också just studerat en tysk rapport där det nästan bara är dieslar och bensin-DI som har problem...
Tycker bara det är trist att köpa en privatbil för 370 000 och råka ut för såna problem... så jag ska nog satsa på en T6 eller något annat robust och hållbart...
PH
Det verkar ju som att en diesel med måttligt effektuttag (typ D5, Merca 220) eller en traditionell bensinmotor är mest stabilt.
Även bensin-DI verkar läskigt. En släkting fick alldeles nyligen ras på sin A6 3,2FSI 05 (12 000 mil), 75 000,-. Tidiga Merca och BMW med DI har problem med pump, injektorer etc. Precis som flera generationer BMW-dieslar med högt effektuttag.
Har också just studerat en tysk rapport där det nästan bara är dieslar och bensin-DI som har problem...
Tycker bara det är trist att köpa en privatbil för 370 000 och råka ut för såna problem... så jag ska nog satsa på en T6 eller något annat robust och hållbart...
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24