Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Startar en ny tråd i fortsättningen på felsökandet med mitt halvknepiga motorproblem!

Har haft problem med både trasig spjällägesgivare och isproppar i IC'n under vintern, men dessa problem är nu lösta. Motorlampan fortsätter dock att lysa med felkoden: ECM-25 Adaptiv lambdareglering - Mager. Och denna kod vet varken jag eller killarna på Volvo hur vi ska lösa, då bilen går precis som den ska. Hade samma felkod i höstas då allt började, och lampan har lyst till och från alltså inte permanent. Nu har jag precis vart på Volvo och släckt lampan, så nu återstår att se hur länge det dröjer innan den tänds igen.

En idé på vad som kan orsaka att koden sätts är någon form av läckage mellan främre och bakre sonden, antingen spricka i grenröret eller spricka på downpipen. Jag har dock inte hört något läckage överhuvudtaget, men det kanske krävs så väldigt lite för att sonden ska reagera och sätta felkoden.

Är det någon av alla Volvokunniga här på forumet som vet om det är möjligt att konstatera om en Lambdasond är sönder eller inte? Vill gärna försäkra mig om att sonden/sonderna är hela innan jag river för mycket runt omkring.

Alla tips och idéer mottages varmt!
av qan
Det troligaste är väl att en av dina sonder har blivit lite trött, om sonden inte kan generera tillräckligt hög volt så kommer ECM tror att det är en mager blandning och sätta en felkod. Nu är jag inte säker på volt-talen på en bredbandssond, max är ju 5v men var lambda 1 ligger vet jag inte. På vanliga är det ju 0.45v altså lite under 50% av vad sonden kan generera som max. så troligen ligger det runt 2.3v. Fick du reda på om det var främre eller bakre sonden? Om det är bakre så förklarar det att din bil går bra eftersom denna inte används för motorstyrningen, den är bara till för att kontrollera att avgaserna är fina. För att testa en sond ordentligt behöver du ett oscilloskop, vilket du kanske inte har :roll: Du kan mäta med en digital volt mätare (obs mät inte ohm på annat än förvärmningen, du kan sabba sonden), men du kommer mest att se hoppande värden om du inte har en voltmätare som kan visa högsta/minsta värdet. Men du borde med en enkel mätare kunna avgöra om sonden skickar vädren som är över lambda 1, kanske är det uppenbart när du ser det (den pendlar konstant under lambda 1) och då vet du att sonden är gammal och sliten.
Tack för detaljerat svar för hur man går tillväga för att mäta en sond, dock verkar det vara lite för invecklat för mig att utföra.

Har nu besiktat bilen och motorlampan lös då, och lyser fortfarande men hade riktigt fina avgasvärden så tror inte på något annat än att sonden är trasig. Dock sket dom fullständigt i att lampan lös, vilket förvånar mig lite :roll: fick inget nerslag på det! Har pratat med Volvo och de tror att det är den främre sonden som bör bytas... Då det inte framgick när jag läste av felkoder vilken sond det var så dömde dom på statistik över vilken sond de har bytat mest av. Och över en 2 års period har dom BARA bytat den främre på bilar de fått in.

Om jag förstått det rätt så är den främre en reglersond och den bakre en diagnossond. Vilken sond tror ni är boven till det hela? Finns det någon här som bytat den bakre?
Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]