Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kalhygge
Freddi skrev:
kalhygge skrev: Underligt att det inte händer oftare, det är borde ju va rätt många fordon som rullar "trimmat", även med garanti..
Att lådor inte rasar oftare kanske beror på att även trimfirmor utvärderar sina produkter och inte levererar trimsatser som rasar lådor stup i kvarten? Eventuellt kan det ju vara så i Volvofallet att lådorna är rejält robusta att det är andra saker som pajjar före lådorna?
jo, det låter ju helt vettigt, att de inte trimmar FÖR mkt, mer än vad grejjerna är dimensionerade att hålla för.

Jag har bara fått för mej att en del (här) inte alls gillar de nya enkla "trimmen" som låser upp mer hästar o vrid. Men är det baserat på fakta??
Det ska då ska slita onödigt hårt på bilen - vilket väl borde resultera i ett flertal personer, som verkligen haft garantianspråk på nyare chippade bilar..
bring it on!! :)

Jag vet ju att tex växellådor rasar på otrimmade bilar oxo.. Och självklart att mer motorstyrka rimligtvis borde ta hårdare på bilen oxo..
av Lövet
Det som folk är negativa till är dieselboxar från exempelvis KCR. Dessa lurar motorn att pumpa in mera diesel men ändrar inget annat.

BSR håller inte på med sådant utan jobbar med omprogrammering av den befintliga motorstyrningen.
Användarvisningsbild
av kvantskum
andreas_lofgren skrev:Det som folk är negativa till är dieselboxar från exempelvis KCR.
Negativa? Nu var du nog snäll i din formulering.
Det skulle vara förbjudet med sådant bondfångeri.
Otroligt att någon går på reklamsnacket när de försöker sälja smörjan.
av matzen10
kvantskum skrev: Negativa? Nu var du nog snäll i din formulering.
Berätta gärna mer om KCR:s reklam! Jag har inte en susning vad för bondfångeri det är men jag har en snubbe på gatan som är väldigt sugen att köpa just KCR till sin V70 diesel. Har föreslagit BSR eftersom jag själv haft det och var nöjd, men han envisas med KCR.. Ska prata med han under onsdagen så han inte köper grisen i säcken. Men berätta gärna mer så jag vet vad jag ska säga!

//Matz
av perhall
matzen10 skrev:
kvantskum skrev: Negativa? Nu var du nog snäll i din formulering.
Berätta gärna mer om KCR:s reklam! Jag har inte en susning vad för bondfångeri det är men jag har en snubbe på gatan som är väldigt sugen att köpa just KCR till sin V70 diesel. Har föreslagit BSR eftersom jag själv haft det och var nöjd, men han envisas med KCR.. Ska prata med han under onsdagen så han inte köper grisen i säcken. Men berätta gärna mer så jag vet vad jag ska säga!

//Matz
Testa sökfunktionen KCR och KCR-box och vips har du 1000 argument som kommer att bita på din granne! Tänk också på att effektuppgifterna från KCR är grova då de inte testar produkten för resp. bilmodell, dvs. han kanske tror att han får mer effekt med KCR än med BSR/RICA/Polestar (vilket han kanske får men med många negativa följder - kan också vara så att han får mindre effekt än med t ex RICA o mer skador...).
PH
Användarvisningsbild
av kvantskum
perhall skrev: Testa sökfunktionen KCR och KCR-box och vips har du 1000 argument som kommer att bita på din granne! Tänk också på att effektuppgifterna från KCR är grova då de inte testar produkten för resp. bilmodell, dvs. han kanske tror att han får mer effekt med KCR än med BSR/RICA/Polestar (vilket han kanske får men med många negativa följder - kan också vara så att han får mindre effekt än med t ex RICA o mer skador...).
PH
Precis. Det mesta är redan beskrivet här i forumet många gånger om.
Angående alla möjliga olika ful-boxar..
Jag förstår inte att man med normal intelligens kan kalla det "optimering" då man primitivt bara bromsar spänningen från commonrailens tryckgivare en aning, och ibland "lyxat" till det med en potentiometer eller en s.k. jumper för en tia extra.
När man ser hur detta med fina ord på diverse hemsidor försöker omskrivas som en sofistikerad procedur kan man bara dra en uppgiven suck...
Att ens i detta sammanhang ha mage att använda sig av termen optimering visar på låg nivå.
Ett 50 kronors ibland riktigt torftigt ihophöftat bonntrim som man har mage att ta många tusentals kronor för, detta gäller oavsett vilket firmanamn det står på klistermärket här i Sverige.
98% av skräpet köps in från Tyskland eller Österrike.

De i Sverige hårt marknadsförda boxarna köps in från leverantörer som alltför ofta har ett skrattretande rykte i hemlandet. När de väl anländer hit så marknadsförs de under eget varumärke som högteknologiska underlådor för upp till 6000 spänn, när de i t.ex. Tyskland ibland säljs för en femhundring...

Regenereringen av partikelfiltret störs, partikelfiltret kan sätta igen (har bl.a. hänt en medlem på detta forum), momentbegränsningen vid växling störs ut, för höga avgastemperaturer och att förbrukningsvärdena i färddatorn får frispel är bara några av de tunga punkterna.

Polestar, BSR eller Rica. Någon av dessa skulle vara mitt val om jag skulle välja.

Som sagt, gör en sökning och se och bilda dig gärna en egen uppfattning...

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]