PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
#486672
Nya stift kan göra underverk. Jag har vid några tillfällen råkat ut för att helt nya stift skapat långdragna problem trots perfekt gnista då man tagit ur stiften för kontroll. Efter att ha bytt ut stiften mot andra har problemen försvunnit. I de fall jag haft dessa problem har det varit Bosch stift monterade. Jag köper sedan dess aldrig stift från Bosch, bara NGK. Rimligtvis ska väl Bosch kunna producera fullgoda stift, men detta kommer ändå att förbli min långsinta hämnd för några problematiska vintrar 80-talet med svårlösta startproblem.
#487102
Det är NGK B7HS stift i den, jag vet inte om det kanske skulle funka bättre med B6 men jag ska köpa ett gäng nya likadana och byta lite tänddelar imorgon så får vi se hur det blir.

Ställde vipporna idag iaf, var inte mycket som var rätt där men nu står alla som dom ska! Gjorde ett nytt komptest efteråt och det var mellan 11-11,5 på alla 4 så det var väl helt godkänd!

Det var 23 minus idag och bilen gick ju inte igång utan motorvärmare men det var väl kanske inte så konstig med tanke på temperaturen och ingen fungerande choke. Har kollat på gasarna och det ser inte ut att gå att sätta fast choke vajern nånstans. Men jag ska se om det kan tänkas gå att plocka över armen från en annan gasare för att få choke på en av dom iaf. På nåt vis ska det väl gå tycker man, vore synd att inte kunna köra med dubbla bara pga det :)
Användarvisningsbild
av P1800
#487108
Om du saknar möjlighet att chocka så kan det mycket väl vara så att bilen blir omöjlig att starta.
Min P1800 med dubbla SU ger inte ett liv ifrån sig ens vid +10C utan att få chocke. Egentligen handlar det om ökad bränsletillförsel som det fungerar på SU där man sänker munstycket för ökat flöde istället för att strypa luften som sker på de flesta "normala" förgasare, t ex Weber. Dina förgasare är väl Stromberg? Jag tror att de fungerar på ungefär samma sätt som SU, men jag har aldrig meckat med sådana.
#487605
Ja det är inte alls omöjlig att dom fungerar ungefär på samma sätt, jag är som sagt inte sådär värst insatt i dom här heller :)
Har kommit fram till att insuget och förgasarna kommer från en Penta AQ130 motor, håller på leta lite info om dom nu men det var bra att få lite klarhet i det iaf.

Det gick fint att flytta över choke armen från en annan Stromberg som var gjort för vajer styrning, måste bara flytta över spjäll armen också för den öppnar inte spjället nu när man chokar (det som ska trycka på spjällarmen hamnar några mm bredvid den), men det hade jag inte tid med idag. Om inte det går så får jag böja till choke armen så att den hamnar rätt. När det är gjort är det bara sätta dit choke vajern och då kanske det går lite bättre med kallstarterna. Helst hade man ju haft på båda men vi får se om det kan tänkas fungera med bara på den ena först.

Bytte stift (blev B7HS igen), rotor och fördelarlock idag också, grejerna som satt där såg väl inte sådär värst sliten ut men nog hade dom ju varit med några mil iaf.

En kompis kan hjälpa mig att synkronisera gasarna sen, han ska ha allt som behövs för det :)

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]