Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svda
Enkelt, tar 10 - 15 min att byta. Ta bort det svarta locket i mitten av topplocket, där under sitter de,
av xcrookie
dieselmagnus skrev:Jag syftade mer på Gandalfis inlägg angående svajande tomgång och fel på turbo.
Det merkes med en gang den startes. Ikke svajande tomgång, men hellre misstending.
av xcrookie
svda skrev:Om du kör bilen med fuskande tändning riskerar du att elda upp katalysatorn.
Tror du det er fare for katalystorn hvis den kjøres 1 mil på lavt turtal?
av xcrookie
svda skrev:Enkelt, tar 10 - 15 min att byta. Ta bort det svarta locket i mitten av topplocket, där under sitter de,
Er det lurt å skifte alle tendspolene, eller er de dyre?
av svda
xcrookie skrev:
svda skrev:Om du kör bilen med fuskande tändning riskerar du att elda upp katalysatorn.
Tror du det er fare for katalystorn hvis den kjøres 1 mil på lavt turtal?
Vet inte hur känsligt det är. 20 % av bränslet (1 av 5 cyl) eldas upp i katalysatorn, så det blir snabbt mycket varmt. Generellt brukar rådet vara att inte köra motorn. Jag skulle tveka att ta risken, men någon annan vet kanske bättre
av svda
xcrookie skrev:
svda skrev:Enkelt, tar 10 - 15 min att byta. Ta bort det svarta locket i mitten av topplocket, där under sitter de,
Er det lurt å skifte alle tendspolene, eller er de dyre?
Jag skulle gissa på 600 - 700 kr. Jag skulle bara byta den som är trasig. Vissa bilar är kända för dåliga tändspolar ex. Citroen CX, men inte Volvo vad jag vet. Men det händer att de går sönder. Vi har byt en på familjens Ford Focus.
av Gandalfi
Jag läste kanske lite slarvigt innan, för när jag nu läser övriga inlägg så känns en trasig tändspole som en riktigt diagnos. Hade en V40 2.0T -00 för ett tag sedan och den gick på det vis som xcrookies bil gör, och då bytade jag den ena tändspolen och sen gick den helt rent igen. Nu vet jag inte hur det ser ut under huven på just din bil, men på V40n satt tändspolarna på de två stiften längst bort åt höger, sen gick det en kabel från varje till övriga två stift.
av svda
Motorn har fem tändspolar monterade direkt ovanpå tändstiften.
av xcrookie
Takk for alle tips! Jeg tror også på en tendspole og jeg kan jo starte med å kjenne om noen av dem er varme iflg linken til svda.
Jeg er mindre bekymret og kommer tilbake med hva jeg finner ut. Takk igjen :wink:

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]