Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
Tjo. fick fram felkod 3,1,2 i hål 2.
det står knacksensor här på hemsidan.
vad blir det för symom när den pajar eller den känner att de knackar hela tiden?
jag hör då inga större knackningar.

bilen har nyss börjat dra 2-2,5 liter milen.
lyssna på mitt klipp här
http://www.garaget.org/video/gfn9t3wj23zx
Senast redigerad av 1 volvo944gl, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Till att börja så behöver inte kod 3-1-2 betyda att knacksensorn inte funkar. Den koden betyder att signalen mellan styrenheterna (bränsle-tändning) saknas.

Felsymtom: Normalt inga!
av volvo944gl
okey. vad gör jag då då? mäter kabeln? eller vad skall man hitta på då? måste ju fixa detta
Användarvisningsbild
av Jocke S.
volvo944gl skrev:okey. vad gör jag då då? mäter kabeln? eller vad skall man hitta på då? måste ju fixa detta
Börja med att öppna upp och löd om lödpunkterna i systemrelät (bränslerelät) bakom säkringarna. Glappar detta, kan man få den felkoden. Radera sedan koden, så får vi gå vidare om den återkommer!
Detta stämmer inte! Måste haft en total "black out" när jag skrev detta inlägg!
Senast redigerad av 1 Jocke S., redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Knackuppfetningssignal saknas. Om tändsystemet (EZK) tycker att det inte räcker att sänka tändningen skickar den signal till bränslesystemet (LH) att feta upp. Det är den kabeln vi pratar om. Från stift 4 på EZK till 28 på LH.

LH kan ju inte veta om det knackar eller inte, så den kan inte "sakna" signalen i sig. Därför lägger EZK ut varvtalssignal på den kabeln vid start. (Varvtalssignalen går normalt via en annan kabel) Bara som ett sätt att se att kabeln är hel.

Felkoden sätts alltså därför att LH vid start har fått varvtalssignal den normala vägen, men inte på stift 28.

Men nolla koden och se om den kommer tillbaka, kan ju vara tillfälligt hjärnstillestånd i en av styrenheterna...
av volvo944gl
Jag fattade inte allt du skrev ovan.
men jag har nollställt och provat att köra efter. och det är samma symtom.
och felkoden ligger fortfarande kvar :/

men jag kom på de. det ligger ju en exakt lika dan kabel lite under knacksensor. vad går den till?
på alla 740 o 940 jag har sett så ligger denna kabel alltid där. inte inkopplad någonstanns.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Klagar tändsystemet (hål 6 i diagnosuttaget) på knackgivaren? Om inte, glöm knackgivaren.

Bild
Vi försöker igen. Du har två styrenheter, en för tändning och en för bränsle. De behöver prata lite med varandra, och det gör de genom tre kablar.
  • *Bränslesystemet behöver veta motorns varvtal, och det får den genom att tändsystemet skickar signalen från impulsgivaren.

*Tändsystemet behöver ha reda på motorns belastning, som i stort sett är signalen från luftmassemätaren. Bränslesystemet skickar den vidare.

*Tändsystemet försöker också undvika att motorn knackar, och det gör det först och främst genom att sänka tändningen. Om inte det hjälper skickas en signal till bränslesystemet att feta upp blandningen, knackuppfetning. Den lilla fyrkanten i styrenheten symboliserar att det inte handlar om att bara skicka signalen vidare, utan det är lite tankeverksamhet mellan.

Det är knackuppfetningssignalen felkoden handlar om. Den är satt av bränslesystemet.

Knackgivaren är kopplad till tändsystemet, och om den är kass får man felkod 143 i hål 6.
av volvo944gl
nu hänger jag med iallafall vad du menade!
Jag kollade felkoder idag när jag var ute o provkörde efter ha monterat tillbaka orginal btr'en. kollade efter provturen. och jag fick felkod 133 i hål 6. men det kan nog ha med att jag montera i vakuumslangen i dumpen. innan hade jag ingen felkod i hål 6.

alltså har jag ingen felkod i hål 6.
Vilka Vinterdäck??

Jag väljer alltid dubbdäck till mina bil[…]

Nollade bas för några veckor sedan enli[…]

Delar dörrsida

Absolut jag funderade på det men priset p&ar[…]

Byte termostathus V60 D4 2015

Fattar inte riktigt hur man får isär de[…]