Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min bil vill oftast inte låsa upp med fjärren när det är kallt ute. När den inte låser upp kan man göra det med nyckeln genom att först vrida den åt "lås"-hållet och sedan tillbaks till "lås-upp"-hållet.
Jag antar att när man låser med fjärren så vrider det inte tillräckligt långt för att sensorn i låset ska anse att det är låst, därav låser den inte upp eftersom den tror att dörrarna redan är olåsta.
Något bra tips för att lösa detta utan att byta hela låsmekanismen?

Ett annat problem jag har är att bilen verkar väldigt känslig för lufttryck / luftfuktighet. Varje gång jag åker norrut (inte speciellt långt heller) så blir den orkeslös, och den är väderkänslig även när jag är hemma. Är det rimligt att tro att det beror på luftmassemätaren? Den ger inga felkoder relaterat till detta.

Alla tips välkomna :)
Senast redigerad av 1 styrbjorn, redigerad totalt 0 gånger.
Centrallås motorn är troligen dålig jag hade samma problem med vänster bak dörr några av gångerna låste den och några av gångerna låste den upp. Jag köpa en komplett låskista på skroten billigt till en 940 och skruvade lös motorn och slängde resten i bra att ha lådan.
En sak man kan prova är att smörja upp hela mekanismen för låset.
Beträffande din fråga om luftmassemätaren kan det mycke väl vara den, har varit med om liknande fenomen på den stora motorn och utan felkod. Där var dock felet permanent och försvann vid byte av massemätaren, kan vara lite knepigare när du inte har felet där hela tiden. Kolla även kabelstycke till knackgivare och tändningsslutsteg ( sitter på undersidan på insuget)
Det är väl lite en "smaksak", luftmassemätarfel är lite ovanligare på 960 än tex 7-940 så jag hade nog provat med en begagnad. Är man dessutom ej helt hundra på att den verkligen är kass så är det förargligt att stå med en ny och felet är kvar. Givetvis ska den begagnade kosta långt under halva nypriset.
Ok, låset fixat, köpte komplett kista & motor för 500 på bildemonteringen.

Pratat med två tekniker på volvo ang det andra felet, de trodde att motortempgivaren var den troligaste boven? Den kostade ju i alla fall inte så mycket så ska ta och byta den när jag har tid. Vad tros om det?
ELFEL från helvetet?

Efter att ha bytt bromsvätskan till kopplinge[…]

Volvo car UX

Lite snabbare centerdisplay, nästan så […]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! A[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]