Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pebben
haxpet skrev:
Pebben skrev:
Nu känns det ändå som att diskussionen har ballat ur, hur kan du jämföra en bil med en mobiltelefon? Okej om du nu råkar vara miljonär och kan slita ut dina bilar på nåt år, men vi har inte alla så gott om pengar.
Har ett förslag dock: Varför inte göra ett standard Volvo koncept. Knappar och display är samma i alla Volvo bilar. Inte designen men knapparna och displayen. Sen är kommunikationen med slutstegen standard och bara el elektroniklåda som kan bytas ut/uppgraderas.
Men det är ju nästan så det är idag.

Men det är väldigt svårt att idag veta vad som är populärt om 5 år. Och att idag bygga en bil som om 5 år ska kunna ta emot den utrustningen på ett billigt sätt.

Eftersom man inte kan vara rikitgt säker på vad som kommer att hända i framtiden (om man visste så skulle man vara rik idag) så är det väldigt svårt att bygga bilar som går att "uppgradera".

Allt utvecklas i snabbare takt, och det är vi konsumeter som får betala det.

För att kunna jämföra så måste man ju lägga saker i relation till när dom utvecklades, tillverkades och för vilket ändamål.

Det är klart att Volvos Navigationssystem blir dyrare än den där lilla sugploppsburken som man kan sätta fast på instumentbrädan. Volvo har helt klart en mycket mindre upplaga av sitt system. Det ska samtidigt passa i bilen på ett snyggt och funktionsmässigt sätt, och eftersom det sitter fast i bilen så måste man ju på någotvis få in uppdateringar osv.

Den lilla handhållna burken har inte några sådana krav. Och där gör man en upplaga och när man vill förnya den så gör man en ny upplaga med lite uppdateringar och kallar den "delux" eller vad faan som helst.

Jag tror inte det är så mycket billigare att installera ett färdigt integrerat navi-system i något annat bilmärke.
Jo fast titta på en Volvo stereo från -98 med RTI. Det skiljer i princip inget mot dagens nyaste (S80). Spolknappen finns där, radio etc. Så rent generellt så hade man "bara" behövt byta elboxen/mjukvaran så hade man kunnat spela MP3 låtar, visa Mpeg4 komprimerad HDTV på bildskärmen osv. Har man bara ingångar samt möjlighet till en meny så fixar man i stort sätt allt.
Titta på en dator: -82 såg skärmen och tangentbordet likadant ut men mjuk/hård vara är utbytt.
Vad jag menar är att man kan ha en "Din" enhet men med Volvo display och knappar så byter man bara "Din" enheten men har var den snyggt integrerade displayen och knapparna.
av Janne_S60
Har inte läst alla inlägg, men har Volvo.s RTI fabriksmonterad och den fungerar klockrent. Sen kan man spekulera hur länge som helst i hur utrustningen skulle kunnat vara konstruerad.
av Pebben
Har också Volvos RTI i "gamla" V70N och tycker det funkar kanonbra också. Sen hade jag gärna haft MP3 stöd men bortsätt från det saknar jag inget funktioner eller övrigt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tycker att jämförelsen med telafonen var klockren & passa perfekt in.
Vist vore det bra aom det gicka tt uppgradera stereon så den hela tiden var i tippklass, oavsett hur gammal bilen är (typ 20 gammal & slår allt nytt) men man måste ju tänka realistiskt!
när man utvcklar bilen så vill man ha en bra produkt som säljer NU, inte en prosdukt som säljs bra på begagnatmarknaden om 10-20 år.

sen om du nu promt ska ha en ny DIN sterio, så klarar ju V70n med flara att montera en sån, så vad klagar vå på?
av Pebben
CarMan skrev:Jag tycker att jämförelsen med telafonen var klockren & passa perfekt in.
Vist vore det bra aom det gicka tt uppgradera stereon så den hela tiden var i tippklass, oavsett hur gammal bilen är (typ 20 gammal & slår allt nytt) men man måste ju tänka realistiskt!
när man utvcklar bilen så vill man ha en bra produkt som säljer NU, inte en prosdukt som säljs bra på begagnatmarknaden om 10-20 år.

sen om du nu promt ska ha en ny DIN sterio, så klarar ju V70n med flara att montera en sån, så vad klagar vå på?
Klagar kommer nog för att det bara är just V70 och alla med samma panel som klarar det. Övriga Volvo går det inte längre på och V70 byts snart ut.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Pebben skrev:
CarMan skrev:Jag tycker att jämförelsen med telafonen var klockren & passa perfekt in.

Klagar kommer nog för att det bara är just V70 och alla med samma panel som klarar det. Övriga Volvo går det inte längre på och V70 byts snart ut.
Helt rätt Pebben, det var faktiskt en av anledningarna till att det blev en V70 då det är den sista Volvon där man i framtiden kan uppgradera stereon. Den vägen är ju för alltid stäng med alla nya volvo, bara att byta bil när man tröttnat på radion.

Andrabilen här hemma är för övrigt inne på 4e stereon nu,
1: Kasett,
2: Cd,
3: Minidisk+CD,
4: DVD + mp3

Att ta bort möjligheten att uppgradera nya Volvomodeller tycker jag är huvudlöst.
Användarvisningsbild
av CarMan
Pebben skrev:

Men dom andra modellerna klarar ju idag att spela kompremerad musig i Volvostereon!
av Pebben
Nej det gör de inte, köp en S40/V50 årsmodell -05 exempelvis så går det inget vidare...
Men jag tycker iaf. att de kunde ha en enkel ingång på sina enheter för ljud/bild så kan man ju alltid komplementera själv efteråt om det skulle behövas.
av nevyn
Jag läste i någon tidning svidande kritik mot Hyundai för att de inte säljer integrerad stereo i nya Santa Fen... Så jag tror nog det är på väg mot integrerade apparater i alla nya bilar.
av Pebben
Tror jag också, tycker det är bra för det ser väldigt mycket snyggare ut. Men tycker definitvt att tillverkarna skall se till att man kan ha DIN stereo när bilen blivit gammal och omodern. Dessutom behöver många taxi bilar lite extra utrustning.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]