- tis 20 jun 2006, 13:15
Titta på en dator: -82 såg skärmen och tangentbordet likadant ut men mjuk/hård vara är utbytt.
Vad jag menar är att man kan ha en "Din" enhet men med Volvo display och knappar så byter man bara "Din" enheten men har var den snyggt integrerade displayen och knapparna.
haxpet skrev:Jo fast titta på en Volvo stereo från -98 med RTI. Det skiljer i princip inget mot dagens nyaste (S80). Spolknappen finns där, radio etc. Så rent generellt så hade man "bara" behövt byta elboxen/mjukvaran så hade man kunnat spela MP3 låtar, visa Mpeg4 komprimerad HDTV på bildskärmen osv. Har man bara ingångar samt möjlighet till en meny så fixar man i stort sätt allt.Pebben skrev:Men det är ju nästan så det är idag.
Nu känns det ändå som att diskussionen har ballat ur, hur kan du jämföra en bil med en mobiltelefon? Okej om du nu råkar vara miljonär och kan slita ut dina bilar på nåt år, men vi har inte alla så gott om pengar.
Har ett förslag dock: Varför inte göra ett standard Volvo koncept. Knappar och display är samma i alla Volvo bilar. Inte designen men knapparna och displayen. Sen är kommunikationen med slutstegen standard och bara el elektroniklåda som kan bytas ut/uppgraderas.
Men det är väldigt svårt att idag veta vad som är populärt om 5 år. Och att idag bygga en bil som om 5 år ska kunna ta emot den utrustningen på ett billigt sätt.
Eftersom man inte kan vara rikitgt säker på vad som kommer att hända i framtiden (om man visste så skulle man vara rik idag) så är det väldigt svårt att bygga bilar som går att "uppgradera".
Allt utvecklas i snabbare takt, och det är vi konsumeter som får betala det.
För att kunna jämföra så måste man ju lägga saker i relation till när dom utvecklades, tillverkades och för vilket ändamål.
Det är klart att Volvos Navigationssystem blir dyrare än den där lilla sugploppsburken som man kan sätta fast på instumentbrädan. Volvo har helt klart en mycket mindre upplaga av sitt system. Det ska samtidigt passa i bilen på ett snyggt och funktionsmässigt sätt, och eftersom det sitter fast i bilen så måste man ju på någotvis få in uppdateringar osv.
Den lilla handhållna burken har inte några sådana krav. Och där gör man en upplaga och när man vill förnya den så gör man en ny upplaga med lite uppdateringar och kallar den "delux" eller vad faan som helst.
Jag tror inte det är så mycket billigare att installera ett färdigt integrerat navi-system i något annat bilmärke.
Titta på en dator: -82 såg skärmen och tangentbordet likadant ut men mjuk/hård vara är utbytt.
Vad jag menar är att man kan ha en "Din" enhet men med Volvo display och knappar så byter man bara "Din" enheten men har var den snyggt integrerade displayen och knapparna.
Min första Volvo V70R -04 är nog den bästa bilen jag haft. Trots BMW M5 E39 och andra bra bilar.