...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av uno83
Är det verkligen ändrat så att man får köra vänster i högre körfältet? Vissa rondeller har ju skyltat så, men när det inte är skyltat så gäller väl att man ska åka i vänstra körfältet om man ska vänster?
Användarvisningsbild
av erikn
Hmm. Man har ju inte tänkt till riktigt, de däringa domarna. En så stor rondell borde inte vara klassad som rondell. Att jämföra en sån rondell med en rondell som är lite färgkludd i gatan (som inte ens syns på vintern) är som att jämföra en personbil och en lastbil hur man ska parkera vid affären. "Fordonet ska parkeras innanför linjerna"
av Marbas
Precis som vid alla filbyten ska man blinka för att visa sin avsikt. Detta gäller även filbyten inuti en cirkulationsplats. Det fordon som byter fil ska lämna företräde till eventuellt andra fordon.

Alltså, du har rätt att köra hur många varv du vill i en rondell även om du kör i högerfilen.

Ska du köra rakt fram i en cirkulationsplats med två filer och du kör i vänstra filen, ska du först lämna företräde till eventuella fordon i höger fil innan du kör ur cirkulationsplatsen. Detta är ingen nyhet utan har gällt även innan de "nya" reglerna för cirkulationsplatser.
Sharkbait skrev:Samtidigt som polisen bötfäller bilister som blinkar fel i rondellerna, så bryter de själva mot reglerna.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4184805
Nu skickas polisen på kurs i rondellkörning. :lol:

http://www.aftonbladet.se/bil/article8466877.ab

/Håkan
Jag har en liten fråga som jag tänkt på ett tag, själv använder jag ALLTID blinkers när någon annan bil är i närheten och skulle kunna ha någon som helst nytta av att jag faktiskt gjorde så. Men när jag är helt själv, inga andra bilar eller andra trafikanter i närheten skippar jag ofta blinkers...

Tror ni man skulle fastna i någon koll om man kör som så?
Användarvisningsbild
av SvenB
I de fall du nämner är ju ett typiskt fall att det är oväsentligt om du blinkar eller ej. Det gäller ju alla korsningar och körfältsbyten. Men är du minsta tveksam, blinka.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
dieselvärmare v70 d5

Hej jag har samma problem , ingen diesel fram till[…]

Ingen som fått upp detta meddelande på[…]

Från elbilsveckans forum: "Fick reda p[…]

Hörde av en bekant att det är en mjukvar[…]