Moderator: Moderatorer
iigloo skrev:Vad ligger motorvarvet på vid högsta växel och landsväg?2000 i 90, 3000 i 135. Hittar inte filen men är ganska säker på det.
perhall skrev: 2000 i 90, 3000 i 135. Hittar inte filen men är ganska säker på det.Intressant! Finns det några jämförande siffror från Volvos 4-cylindriga motorer med 5-växlade lådor? Jag menar, vilket varvtal har dessa på 5:an? Märker man en markant förbättring av ljudmiljön vid landsvägskörning med de nya 6-växlade lådorna?
PH
ulf_gbg skrev:Väldigt olika beroende på modell... på en 5-cyl turbo märks ingen skillnad alls i ljudnivå (typ S60T5), sexan är marginellt högre än femman i den femväxlade (båda ca 3000 i 130). På en 1,8F som varvar 3000 i 100 skulle 6:e växel göra stor skillnad, men bilen skulle bli farligt slö på sexan.../PHperhall skrev: 2000 i 90, 3000 i 135. Hittar inte filen men är ganska säker på det.Intressant! Finns det några jämförande siffror från Volvos 4-cylindriga motorer med 5-växlade lådor? Jag menar, vilket varvtal har dessa på 5:an? Märker man en markant förbättring av ljudmiljön vid landsvägskörning med de nya 6-växlade lådorna?
PH
ulf_gbg skrev:OK, eftersom jag körde en V50 1.8F 2007 tidigare så är jag intresserad av huruvida den 6:e växeln i min S60 T3, som jag skall hämta i veckan, kommer innebära en behagligare ljudmiljö vid landsvägskörning. Jag hade tänkt beställa laminerade rutor för att få bästa ljudisoleringen, men säljaren menade att sidorutorna i de senaste årsmodellerna av Volvo-bilar är tjockare än i tidigare årsmodeller och att jag sannolikt inte skulle märka någon skillnad om jag valde till laminerade rutor. Jag hoppas att han har rätt.
ulf_gbg skrev:OK, eftersom jag körde en V50 1.8F 2007 tidigare så är jag intresserad av huruvida den 6:e växeln i min S60 T3, som jag skall hämta i veckan, kommer innebära en behagligare ljudmiljö vid landsvägskörning. Jag hade tänkt beställa laminerade rutor för att få bästa ljudisoleringen, men säljaren menade att sidorutorna i de senaste årsmodellerna av Volvo-bilar är tjockare än i tidigare årsmodeller och att jag sannolikt inte skulle märka någon skillnad om jag valde till laminerade rutor. Jag hoppas att han har rätt.Det var en exceptionellt märklig säljare. Kanske tillhör han krokodilsäljarna? Stor käft men inga öron för laminerade rutor gör stor skillnad.
Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]