Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev:...och jag som funderade på att skaffa plåtfälgar av den anledningen att jag får in en j-vla massa snö i mina femekrade aluminiumfälgar. Där ser man. I och med att jag kör genom snödrivorna, inte runt dem, med min XC70, så krafsar jag runt lite i snön. Jag kan avslöja att det inte är speciellt smidigt att få bort snö från femekrade aluminiumfälgar heller. Möjligen om man spolar med varmt vatten, men att få loss snön med någon form av verktyg, till exempel en borste eller vad man nu har tillgång till när det blir aktuellt, är ingen höjdare. Det är trångt mellan fälgbana och bromsok.

Aha där ser man. Min tanke var att med alufälg 5 ekrade så kommer man åt snön/isen utifrån. Själv så kör jag i djup snö och genom snödrivor m.m. och nu har jag plåtfälgar. Då kommer man inte åt snön/isen utifrån! Det enda sättet är att krypa under bilen med vattenslangen eller ett verktyg. Fram är det väldigt dåligt med utrymme mellan påltfälg och bromsok så där är det väl samma problem med alufälg.

Om både alufälg och plåtfälg samlar på sig is/snö invändigt så ser jag att 5 ekrade har en större fördel att man kommer åt utifrån. Så man slipper att krypa under bilen när man skall ha bort is/snö på pålåtfälgarna. . .

Detta kanske är som att välja mellan pest och kolera ..
isak skrev:som en liten "spade" ca 12 x 8 cm som fästs med en M8 mutter på befintlig bult i bärarmen. meningen är att styra bort luftströmmen under bilen. har tyvärr inte numret på dem? var strul innan jag fick rätt volvo envisades att jag skulle montera lika på vä o hög sida. se upp finns 2 olika utföranden!

är för övrigt den värsta bil jag ägt att skita ner, frysa fast, och obalans i bakfälgarna!
Isak

Asså man kanske skulle prova spadarna då...
det är ingen större kostnad. min har gått landsorts taxi o mina bakfälgar är riktigt sönderrepade + oket har skador. det blir bättre med plastbitarna men inte perfekt! åkte första vintern utan dem och var desperat på den ständiga obalans en! tror livslängden på dem är max 3 år de slits på grusvägar, men de är ju lätta att ersätta.
isak skrev:ta den dem 2 mån framåt o prova!
Öh... exakt vad menar du?

Sharkbait... i ditt läge där du faktiskt tar fram slangen och spolar fälgarna så kan nog femekrade aluminiumfälgar vara ett bättre alternativ. Som du beskriver din körning så kommer du få in snö i fälgen hur du än gör och då är det ju ingen nackdel om man kan spola bort eloändet smidigt. En uppsättning begagnade 16-tummare kostar inte mycket så det kan ju vara värt att chansa. Att det blir snyggare får du se som en bonus :D
llesrof skrev:
camaro69 skrev:Min erfarenhet är att plåtfälgen är klart bättre än t ex den femekrade.
Den femekrade fylls med snö och is fortare och obalansen är ett faktum.

Men byt och testa om du inte tror på mig och llesrof.
Jag tvivlar inte en sekund på att plåtfälgar med hel hjulsida är bättre än aluminiumfälgar med fem tunna ekrar :D Problemet är bara att det ser sniket och fult ut med plåtfälgar med hjulsida. Det går ju inte för sig. Det skall se snyggt ut när jag kommer körandes :D

Jag har däremot inga problem med att de fulls med snö och skit från insidan. Jag har sådana där plastflärpar så de kanske gör lite nytta trots allt.
Av erfarenhet med plåtfälg och alu vintertid så kan jag säga att det kvittar vad du har, enda som hjälper är större diameter på fälgen så du har mera utrymme för snö och is innan det blir problem med fastfrusna bromsar etx. Men precis som dig så har jag inga problem med obalans, bara att det smetar igen oavsett täckt plåt/alu-fälg eller 5 ekrad alu och tills jag bytte från 15"-till 16" även att bromsar frös fast lätt efter lite vinterväg pga snö fyllt upp mellan fälg och ok, mestadels innifrån så 5 eker eller täckt betyder enbart mera problem att ta bort isen på den täckta.
helt rätt ja har samma erfarenhet!
MEN det är ju flashigare med alu-fälgar
Isak
Sharkbait skrev:
llesrof skrev:...och jag som funderade på att skaffa plåtfälgar av den anledningen att jag får in en j-vla massa snö i mina femekrade aluminiumfälgar. Där ser man. I och med att jag kör genom snödrivorna, inte runt dem, med min XC70, så krafsar jag runt lite i snön. Jag kan avslöja att det inte är speciellt smidigt att få bort snö från femekrade aluminiumfälgar heller. Möjligen om man spolar med varmt vatten, men att få loss snön med någon form av verktyg, till exempel en borste eller vad man nu har tillgång till när det blir aktuellt, är ingen höjdare. Det är trångt mellan fälgbana och bromsok.

Aha där ser man. Min tanke var att med alufälg 5 ekrade så kommer man åt snön/isen utifrån. Själv så kör jag i djup snö och genom snödrivor m.m. och nu har jag plåtfälgar. Då kommer man inte åt snön/isen utifrån! Det enda sättet är att krypa under bilen med vattenslangen eller ett verktyg. Fram är det väldigt dåligt med utrymme mellan påltfälg och bromsok så där är det väl samma problem med alufälg.

Om både alufälg och plåtfälg samlar på sig is/snö invändigt så ser jag att 5 ekrade har en större fördel att man kommer åt utifrån. Så man slipper att krypa under bilen när man skall ha bort is/snö på pålåtfälgarna. . .

Detta kanske är som att välja mellan pest och kolera ..
Jag har provat båda.

Plåtfälg med släta hjulsidor - Klarar sig bättre mot att fyllas med snö men när det väl händer är snön svårare att får ut. Man får spola från insidan som du säger.

Alu 5-eker - Snö kommer lättare in men är lättare att få bort också, man kan peta eller spola från utsidan.
llesrof skrev:Jag tvivlar inte en sekund på att plåtfälgar med hel hjulsida är bättre än aluminiumfälgar med fem tunna ekrar :D Problemet är bara att det ser sniket och fult ut med plåtfälgar med hjulsida. Det går ju inte för sig. Det skall se snyggt ut när jag kommer körandes :D

Jag har däremot inga problem med att de fulls med snö och skit från insidan. Jag har sådana där plastflärpar så de kanske gör lite nytta trots allt.
Kan bara hålla med, finns inget fulare än när folk kommer med sina xc70 och xc60 med Plåtfälgar, Hallå!!! lägga 3,50 kr mer på sin redan så dyra bil det hade de inte råd med, nä plåtfälgar skall det inte vara, skit i om det kommer snö i fälgarna, det skall vara lättmetall även på vintern
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]