Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
#485214
Ja nu har man legat i garaget och äntligen monterat extraljusrampen som jag fick i julklapp.

Nu är det på Toyotan som den sitter och den har sk. dubbla Projektionsljus på den som antagligen är eftermonterade i Tyskland, halvljusen lyset för sej hela tiden även när helljuslamporna är på och det ska vara så.
Problemet uppstår när jag ska koppla in reläena och ta styrström från helljuset till extraljusen. Det som händer när jag slår på halvljuset så tänds extralusen och släcks när jag slår på helljusen. När jag mäter på kablarna som går till helljuset så är det ca 11,8 volt i båda när enbart halvljuset är på men när helljuset slås på så är det 12v i bara den ena och den andra verkar bli jord då???
Alltså eftersom det är ström i båda kablarna till helljuset så tror ju reläet att det ska slå till och det gäller ju båda kablarna men när helljuset kommer på så bryter det och extraljusen slocknar. Jag tycker att jag testat dom flesta kopplingarna nu men med samma nedslående resultat :cry:

Finns det möjligen någon vänlig själ här som sitter inne med lösningen????

Det måste ju gå att fixa eftersom helljuset går att få att lysa :mrgreen: Det gäller ju bara hur jag ska lösa styrningen.
Funderade lite på om det ska vara "växlande" reläer som jag sett att det finns men som jag inte riktigt förstår vad det är ?:-/ Kan det vara lösningen???
av rd350
#485239
Nu är det nåt år sen jag kopplade ljus på nån japan men visst funkar det om du lägger manövern på jordsidan? Volvo s/v40 har samma system.
av mikebike
#485284
Som rd350 skriver.....Tag den sladd som går från reläet till jord och koppla den till helljusets kabel som jordar när det tänds istället. Den ordinarie manöversladden kan du koppla till den andra helljuskabeln. Då ligger reläspolen parallellt med helljuslampan, och då skall det funka. :wink:
Användarvisningsbild
av vetten
#485312
mikebike skrev:Som rd350 skriver.....Tag den sladd som går från reläet till jord och koppla den till helljusets kabel som jordar när det tänds istället. Den ordinarie manöversladden kan du koppla till den andra helljuskabeln. Då ligger reläspolen parallellt med helljuslampan, och då skall det funka. :wink:
Ja jag funderade faktiskt lite i dom banorna nu efter att jag kommit in från garaget ?:-/ Ska ta och testa det imorrn :mrgreen:
av Rådlös
#485315
Du frågar vad ett växlande relä är. Det är ett relä som kan öppna eller stänga fler än en krets i samma moment. Ett vanligt extraljusrelä påverkar ofta bara en krets. Men eftersom en kontaktarm rör sig från ena läget till det andra, kan man lika gärna sätta en kontakt i det andra läget också. Då kan man använda den till något annat. Något som lyser när relät inte drar, om man vill det. Det finns reläer med många kretsar, och alla växlar i samma moment av en enda reläspole. Dom har en hel drös med anslutningsstift.

Hel och halvljusrelä är också en sorts växlande relä, men där finns en blinkfunktion också, och man kan ofta blinka med helljuset även om inte tändningsnykeln sitter i. Så dom är lite speciella. Dom här reläerna heter ibland stegrelä eller växlingsrelä. (Notera olikheten).

Ett tillägg:

Ganska ofta läser man på detta och andra forum, när frågor och problem kommer in på ellära att: "Det där med det elektriska förstår jag mig inte på!"
Jag vet, för jag har själv sagt så, men fick tillfälle att lära mig lite.
Nu i julklappshögarna fick jag syn på en bok, det var inte jag som fick eller gav den, men som torde vara den perfekta boken för "dom som inte var närvarande på skolans lektioner i ellära". Den heter: Hur funkar det? Och är utgiven av Kjell & Co. Och det märkliga med det här är priset. Under 50-lappen för en bok på över 500 sidor och högkvalitativt papper och likaså högkvalitativa färgbilder. Skulle detta varit en "vanlig bok" så skulle den ha kostat 200 - 300 kronor, minst!
http://issuu.com/kjell/docs/hur_funkar_ ... yout=white Här finns ett litet smakprov på elläran.
Över 500 sidor innehåller naturligtvis mycket mer, datorer, teve, radio m.m. Allt inom det området som Kjell & Co handlar med, kan man säga.
Boken har ett ISBN-nummer också som kan underlätta om man inte har en Kjell-butik i närheten: ISBN 978-91-979081-0-8
av svedan
#485394
vetten skrev: Det som händer när jag slår på halvljuset så tänds extralusen och släcks när jag slår på helljusen. När jag mäter på kablarna som går till helljuset så är det ca 11,8 volt i båda när enbart halvljuset är på men när helljuset slås på så är det 12v i bara den ena och den andra verkar bli jord då???
Kan det vara på toyan att + ligger fram till lamporna och vid helljus så sluter man jord-kabeln?
av mikebike
#485508
svedan skrev:
vetten skrev: Det som händer när jag slår på halvljuset så tänds extralusen och släcks när jag slår på helljusen. När jag mäter på kablarna som går till helljuset så är det ca 11,8 volt i båda när enbart halvljuset är på men när helljuset slås på så är det 12v i bara den ena och den andra verkar bli jord då???
Kan det vara på toyan att + ligger fram till lamporna och vid helljus så sluter man jord-kabeln?
Ja, det är tydligen allt vanligare i moderna bilar enligt en kompis som handikappanpassar bilar.
Användarvisningsbild
av vetten
#485723
mikebike skrev:Som rd350 skriver.....Tag den sladd som går från reläet till jord och koppla den till helljusets kabel som jordar när det tänds istället. Den ordinarie manöversladden kan du koppla till den andra helljuskabeln. Då ligger reläspolen parallellt med helljuslampan, och då skall det funka. :wink:
Jaha jag gjorde exakt som du skrev och nu funkar det :mrgreen:

En som också tydligen var med i garaget idag var den beryktade Mr Murfy som såg till att jag lyckades men att bryta av ett plastfäste på ena halvljusstrålkastaren ?:-/ Nu har jag limmat det med PL400 så nu blir det till att vänta och låta det härda några dar innan montering.Som tur är kan jag låna sonens Merca några dar så att man tar sej till och från jobbet.

Tackar för tipsen så att jag fick ordning på kopplingen :mrgreen: Er kan man alltid lita på att man får ett eller flera riktiga svar :-)-)
Användarvisningsbild
av Variosboy
#486273
För att slippa bry sig om det jordas eller +matas för att få relät att dra så gör man enklast så att man drar båda kablarna från spolen på reläet till varsin av de två kablarna som lampan matas med! Då kommer det, hur man än vrider och vänder på det, att bli så att när lampan lyser så drar reläet..
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]