Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naesstrom
Ändrade titel eftersom problemet är hittat men behöver hjälp med val av startmotor!

Verkar plötsligt vara säsong för att våra kära bilar inte ska starta som det ser ut i forumet!
Ska försöka ge så mycket information som möjligt!
Köpte ju bilen nyligen, körde runt 100mil första veckan och den har fungerat verkligen kanon... lämpligt till nyårshelgen körde jag i torsdags halvägs genom vårt avlånga land (102mil) och var framme sent på natten och bilen fungerade felfritt hela den här sträckan med!

Fredag morgon, starta, visa för brorsan osv osv.

Fredag EM. Flyttade bilen ca 6 meter så att andra som hade motorvärmare skulle kunna vara närmare uttagen, knallstart -5

Förrgår, då hade den ju stått nästan 2 dagar och jag skulle köra iväg den till brorsans verkstad för att byta högtalare och den vägrar att starta! batteriet var det inga problem med och startmotorn går runt. Bilen börjar tända till men då "släpper" startmotorn eller hur man ska förklara det! bränslepumpen surrar med så den får ju helt klart bensin!

spelade in ett klipp om det kunde vara till någon hjälp

Startmotor, ispropp eller vad kan det vara! till helgen ska jag köra 102 mil hem igen innan jag börjar jobba så hade behövt lösa det under veckan!
Senast redigerad av 1 Naesstrom, redigerad totalt 0 gånger.
Jahopp, fick igång den en stund tidigare idag, gick jämnt och fint men sedan när jag skulle starta den andra gången så surrade bara startmotorn, troligtvis solenoiden som har ballat ur så i morgon blir det en 30 mils Roadtrip för att få tag på en bättre begagnad!
av fraazze
Här är ett tips som jag gett till andra som har v40.. testa!

prova detta när den jävlas

Vrid på nyckeln till tändningsläge
Vänta tills airbag lampan slocknat
vrid tillbaka till radioläget
Sen starta..
Tack för tipset, men insåg att det var Startmotorn som jävlades mest!

Solenoiden skjuter inte alltid ut kugghjulet mot startkransen eller släpper för det mesta innan den startar! men då kommer nästa fråga!

Kollade på BIltema och köpte en Startmotor som skulle passa, efter att vi hade monterat bort den gamla insåg vi att den knappast skulle göra det! Bland annat satt det en styrpinne på den nya där det satt en M10 på den gamla... då började vi mäta en del och insåg att det inte stämde alls med mycket!
Lite efterforskningar gav att den med styrpinne var till Automat enligt mekonomens sprängskisser... däremot när jag kollade runt på laga.se verkar det vara lite blandat... Någon som vet hur det skiljer sig!
MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från a[…]

@fjohan82 , Ja men pärlemovit hade kanske go[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humör[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp […]