Steff 99 skrev:Att inte bli omsprungna, det beror på vem som avses som konkurrenter.
Passat, Avensis, Cittra m.fl.har väl kommit ikapp V70 redan, en del vill gärna jämföra med Audi A6, BMW 5-serien och MB E-klass
För att närma sig dessa så krävs det en helt ny modell för där är V70 klart avhängd.
Ouch! Åh nej, inte har Citroen eller Toyota kommit ikapp Volvo? Alltid när det är dags att byta bil, tar jag mig en tur och kollar vad som erbjuds på marknaden. Nu senast i höstas besökte jag bl a just C & T. Min känsla är att de nästan hunnit i kapp prismässigt, men kvalitetsmässigt tycker jag att framför allt Citroen ligger minst ett årtionde efter. Jag skulle t o m vilja påstå att de inte ens har ambitionen att nå i kapp. Citroens byggen är riktig smäck. Eller rena rama bling-bling. Toyota är inte mycket bättre - de två Avensis' jag provade hade ett sanslöst vindbrus från vänster framdörr - om jag drog eller knuffade på den under färd, kändes det som att jag kunde bocka hela dörren. Nästan.
Passaten kändes däremot tämligen robust, men gud vilken tråkig och träig bil. Upplevde också som att ljudnivån i kupén var löjligt hög - ljudet och vibrationerna från svensk motorvägsasfalt hördes och kändes rejält. (Renault är duktiga på den biten däremot.)
Att Volvo, förhoppningsvis koncentrerar sig på att utveckla bränslesnåla motorer (och med andra drivmedel) tycker jag är viktigare än att byta ut plastskärmar och annan dekoration - det racet är bara dumt och ger oss konsumenter ett dyrare bilägande. (Och fler bilar med barnsjukdomar) Typ.
Drömbil: Aston Martin DB9 V12 Vanquish. I garaget skulle även en Jaguar E-Type få plats. Körde fr o m 31/5 -18 -- 12/6 -20 en Volvo XC60 T8 Bursting Blue - MY19. Min senaste Volvo var en V70 MY12 R-des 2,5FT. Min första var en Amazon 123 GT MY1967. Rattar en Audi e-tron nu.