- ons 05 jan 2011, 19:29
Tjo, bilen har sedan 1 år tillbaka tagit lite kylarvätska från och till, i genomsnitt kanske 1L/1000 mil, men kommer ganska oregebundet tycker jag, ingenting på ett tag sen får man fylla på lite. Kollade tändstiften idag och på tvåans cylinder så ser tändstiftet ut såhär:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=55201161940PM6e15 - Helt vitt, ska man tolka det som att det kommer in vatten/glykol in i cylindern?
Laddade upp en youtubefilm på avgaserna (drifttemp, kört några mil), ca -1C ute. Är detta normalt eller ryker det konstigt tycker ni?
Självklart att det är toppackningen tänker ni kanske men
1. Luktar inte avgaser i expansionskärlet
2. Inget övertryck (utöver det normala trycket som ska råda), har även testat köra en kallstart och sen 30s senare öppnat locket för att se om det var något tryck, det var det inte
3. Inga bubblor i expansionskärlet
4. Inget vatten i oljan eller tvärtom
5. Den går hur bra som helst, inga driftstörningar alls
Det jag inte kan förstå är att hur det skulle kunna komma in vatten i cylindern utan att det kommer in komp i kylsystemet? Jag får inte ihop det.
Hur tolkar ni allt det här? Och är det ofarligt att köra såhär? Har nog gjort det ganska länge nu.
Mvh
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=55201161940PM6e15 - Helt vitt, ska man tolka det som att det kommer in vatten/glykol in i cylindern?
Laddade upp en youtubefilm på avgaserna (drifttemp, kört några mil), ca -1C ute. Är detta normalt eller ryker det konstigt tycker ni?
Självklart att det är toppackningen tänker ni kanske men
1. Luktar inte avgaser i expansionskärlet
2. Inget övertryck (utöver det normala trycket som ska råda), har även testat köra en kallstart och sen 30s senare öppnat locket för att se om det var något tryck, det var det inte
3. Inga bubblor i expansionskärlet
4. Inget vatten i oljan eller tvärtom
5. Den går hur bra som helst, inga driftstörningar alls
Det jag inte kan förstå är att hur det skulle kunna komma in vatten i cylindern utan att det kommer in komp i kylsystemet? Jag får inte ihop det.
Hur tolkar ni allt det här? Och är det ofarligt att köra såhär? Har nog gjort det ganska länge nu.
Mvh
- By axelbalte