Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjo, bilen har sedan 1 år tillbaka tagit lite kylarvätska från och till, i genomsnitt kanske 1L/1000 mil, men kommer ganska oregebundet tycker jag, ingenting på ett tag sen får man fylla på lite. Kollade tändstiften idag och på tvåans cylinder så ser tändstiftet ut såhär:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=55201161940PM6e15 - Helt vitt, ska man tolka det som att det kommer in vatten/glykol in i cylindern?

Laddade upp en youtubefilm på avgaserna (drifttemp, kört några mil), ca -1C ute. Är detta normalt eller ryker det konstigt tycker ni?

Självklart att det är toppackningen tänker ni kanske men

1. Luktar inte avgaser i expansionskärlet
2. Inget övertryck (utöver det normala trycket som ska råda), har även testat köra en kallstart och sen 30s senare öppnat locket för att se om det var något tryck, det var det inte
3. Inga bubblor i expansionskärlet
4. Inget vatten i oljan eller tvärtom
5. Den går hur bra som helst, inga driftstörningar alls

Det jag inte kan förstå är att hur det skulle kunna komma in vatten i cylindern utan att det kommer in komp i kylsystemet? Jag får inte ihop det.

Hur tolkar ni allt det här? Och är det ofarligt att köra såhär? Har nog gjort det ganska länge nu.

Mvh
Du har troligen en mindre läcka i ditt kylsystem. Kontrollera noga alla slangar även dom till värmepaketet. Kontrollera genom att lyfta på mattorna fram att det inte läcker från värmepaketet. Inspektera kylaren. Man brukar vid läckande kylare inte kunna se vätska som rinner utan det brukar kunna ses som gråvita ränder, kolla speciellt vid gavlarna. Om du inte kan upptäcka något läckage rekommenderar jag att du låter provtrycka kylsystemet.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Du har troligen en mindre läcka i ditt kylsystem. Kontrollera noga alla slangar även dom till värmepaketet. Kontrollera genom att lyfta på mattorna fram att det inte läcker från värmepaketet. Inspektera kylaren. Man brukar vid läckande kylare inte kunna se vätska som rinner utan det brukar kunna ses som gråvita ränder, kolla speciellt vid gavlarna. Om du inte kan upptäcka något läckage rekommenderar jag att du låter provtrycka kylsystemet.

Mvh GK
Har inte lyckats upptäcka något läckage men ska lägga mig under kylaren imorrn och lysa runt, ska kolla värmepaketet också. Men vad säger du om tändstiftet på bilden och avgaserna inget onormalt elr?
så såg mina tändstift ut också och det bubblade inte heller men det vart luftfickor i toppen som tryckte bort vattnet och gav ett extremt övertryck i kylsystemet som blåste sönder kylaren. Men min hade gått utan vatten ett par mil innan också när en slang gått sönder och den var både vind i toppen och blåst toppackningen ganska rejält :lol:

Skruva av locket och låt den stå på tomgång ett par minuter och gasa lite så ser du om nivån ökar i expantionskärlet.
päpplet skrev:så såg mina tändstift ut också och det bubblade inte heller men det vart luftfickor i toppen som tryckte bort vattnet och gav ett extremt övertryck i kylsystemet som blåste sönder kylaren. Men min hade gått utan vatten ett par mil innan också när en slang gått sönder och den var både vind i toppen och blåst toppackningen ganska rejält :lol:

Skruva av locket och låt den stå på tomgång ett par minuter och gasa lite så ser du om nivån ökar i expantionskärlet.
Aha okej där ser man, om jag gör det och vattnet stiger så var det bara luft i systemet?
(toppen?)

Dock så kommer ju vattnet bli varmare vilket kommer leda till att nivån stiger av den anledningen
AudiRaacing skrev:Hade ungefär samma problem som du.

Därför bytte jag topppackningen ;
- Drack olika mängder glykol
- Tjock vit/blå rök
- Behov av stora servicen
- Glykol i oljan

Så testa du också :)
Nja där är den stora skillnaden! Du hade glykol i oljan och då har du ett uppenbart läckage från toppackningen. Hade du likadan rök som från min? (youtubefilmen)

Kan tillägga att det inte luktar avgaser i expansionskärlet, luktar mer sött typ.
Volvo740an skrev: Aha okej där ser man, om jag gör det och vattnet stiger så var det bara luft i systemet?
(toppen?)

Dock så kommer ju vattnet bli varmare vilket kommer leda till att nivån stiger av den anledningen
I min steg nivån bra mycket snabbare än vad vattnet kan utvidgas och till sist rann det över eller vart en gejser om jag gasade till :lol:
Fast mitt kylarvatten stank avgaser
päpplet skrev:
Volvo740an skrev: Aha okej där ser man, om jag gör det och vattnet stiger så var det bara luft i systemet?
(toppen?)

I min steg nivån bra mycket snabbare än vad vattnet kan utvidgas och till sist rann det över eller vart en gejser om jag gasade till :lol:
Fast mitt kylarvatten stank avgaser
Testade att göra som du beskrev, hände absolut ingenting med nivån som tur va :-)-)
Volvo740an skrev:
AudiRaacing skrev:Hade ungefär samma problem som du.

Därför bytte jag topppackningen ;
- Drack olika mängder glykol
- Tjock vit/blå rök
- Behov av stora servicen
- Glykol i oljan

Så testa du också :)
Nja där är den stora skillnaden! Du hade glykol i oljan och då har du ett uppenbart läckage från toppackningen. Hade du likadan rök som från min? (youtubefilmen)

Kan tillägga att det inte luktar avgaser i expansionskärlet, luktar mer sött typ.
På ett ungefär. Lite tjockare kanske.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]