Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

volvogirl76 skrev:Ska fixa en multimeter. Vart sitter tomgångsventilen :roll: tack :D
Tomgångsventilen sitter med en egen hållare på motorblocket, under spjällhuset (gasspjället). Den har en slang som kommer ifrån den tjocka slangen (från luftfilterburken) och en slang som leder efter spjällhuset. Den har dessutom en elkontakt.

Vi kan ta reda på om ventilen funkar, genom att köra ett test!
Gör som när du läste ur felkoder i uttag 2, men denna gången trycker du ner knappen tre gånger i följd.
Nu ska (först) spridarna börja jobba en stund, sedan tomgångsventilen. Håll handen på ventilen så ska du känna att den (slår) öppnar/stänger. Du ska även höra ett tydligt metallikt klonk-ljud.
volvo944gl skrev:Varför skulle de vara dumt!
det funkar hur fint!
har du ens provat?
Varför skulle jag radera felkoder innan jag läst ur dom? Det är ju som att torka sig där bak innan man gjort nr 2 och inte efter... :P

Jodå, jag har (korkat nog) gjort dumheten att ta ur säkringen innan jag kollat felkoder. Resultatet blev längre felsökningstid och tid är pengar.
men jag skrev inte att han skulle göra det direkt eller? då måste du på något vänster missuppfattat mig!
det jag menade med de inlägget var att han kan göra på detta sätt istället för att montera av batteriepolen och vänta en stund! underlättar ganska mycket arbete!
Känner inte eller hör tomgångsventilen.

Har testat en annan sak med. Avgasrör / katalysatorn blir knall röd vid tomgångkörning när den står stilla men kör man en runda och tittar snabbt under är den inte röd. Men blir röd efter en liten stund.

Tacksam för mera hjälp :lol: :D
stannar den abrupt eller dör den "långsamt" ?
om den tappar orken och dör långsamt skulle jag kolla upp bränsletillförseln.
har haft liknande problem med en gammal bil jag hade
gick att köra i 90 km/h
i 110 gick den två km sedan dog den - gick att starta igen efter en stund,
visade sig att jag klämt bränsleröret så att soppan inte räckte för att köra i 110 km /h !

kolla bränslefilter, BTR ( tryckregulator) och bränslepumpen !
hur mycket bensin är det i tanken på bilen ?

/emwtur
Är du lyckligt lottad så har du ett testuttag på bränslefördelningsröret(fuelrailen) ser ut som en ventil,bara att trycka dit en däckstrycksmätare och läsa av,räcker du sätter på tändningen pumpen går då några sekunder vilket kan höras som en morrning bakifrån,med vacumslangen loss ska du ha 3 bars tryck.Tror högt bränsletryck kan göra så att katalysatorn börjar glöda. Sedan kan du även läsa ut felkoder,vilket inte är helt fel att göra i din situation.
volvogirl76 skrev:Känner inte eller hör tomgångsventilen.

Har testat en annan sak med. Avgasrör / katalysatorn blir knall röd vid tomgångkörning när den står stilla men kör man en runda och tittar snabbt under är den inte röd. Men blir röd efter en liten stund.

Tacksam för mera hjälp :lol: :D
Mäkte du av spridarna vid testet?
Du skulle behöva mäta upp tomgångsventilen och kablaget till dito.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Jag har ett kantstött höger framdäc[…]

Om växellådan är trasig får[…]

Även lacken åldras. Att hålla den[…]

Läckage koppling v70 II

Fråga- Är din bild på cylindern […]