NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag är stolt ägare till en mycket fin V50 T5 AWD (2009)!

När vi beställde bilen gjorde vi missen att inte beställa airbagnyckeln som gör att man enkelt kan koppla ur airbagen när man har barnstol fram. Vi hade ju "lärt oss" att barn inte skall sitta fram och störa ändå…

Vi har ett barn redan som åker bak, och tvåan är på gång. Vi måste ha den lilla fram, eftersom barnstolen bak inte tillåter (platsmässigt) att en vuxen sitter bekvämt fram.

Eftersom vi inte kan ha barnstol fram med airbagen aktiv så undrar jag hur man kan stänga av den utan den speciella nyckeln.

Volvo pratar både om "koppla ur" och "klippa kablar", så jag vet inte om det ens går, utan att förstöra den.

Jag kan tänka mig en långsiktig urkoppling via verkstad, om jag sen kan återställa airbagen när vi är klara med barnstol fram.

Volvo är inte så sugna–de pratar även om förspänning på bilbälten och så.

Vi tittar redan på ett förtida bilbyte till XC60, men det känns konstigt att det är en sån här "skitsak" som skall avgöra det hela.

Jag hoppas att nån med liknande erfarenheter, eller nån från Volvos servicesavdelning kan svara! Jag efterlyser de rena faktiska förhållanden, helst utan moralpredikan—vi kommer ändå fundera allvarligt på vad vi vill göra.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av CarMan
rent generelt så vill volvo helst att man inte kopplat ur airbagen, då man istället ska köpa bi med PACOS.
Men det går. Volvo har takit fram ett service kitt & en mjukvara, samt att du MÅSTE byta bältet, då det är olika kraftiga fjädrar i dom (ena bältet förväntasig att airbagen ska ta lita av kratfen, det andra är konstruerat för att ta heal kraften själv)

Jag gissat på att det kostar nästan 5000 :- att koppla ur.
i samband med detta skickas papper till vägverrket & volvo, samt att det sparas dokument hoss volvo hadlaren so gör jobbet (allt för att ha full dokumentation, så inget tråkigt händer i framtiden)
Tack, det var intressant att höra!

Skall kolla upp det kitet lite mer då. Jag bor i Schweiz, men det är samma procedur här med pappershanteringen.

Om nån annan har mer erfarenheter tycker jag ändå att det är intressant om ni vill fylla i!
Användarvisningsbild
av CarMan
AndreeOnline skrev:Tack, det var intressant att höra!

Skall kolla upp det kitet lite mer då. Jag bor i Schweiz, men det är samma procedur här med pappershanteringen.

Om nån annan har mer erfarenheter tycker jag ändå att det är intressant om ni vill fylla i!
Inte helt omöjligt att det inte är samma hantering med papprena i Schweiz & därmed vägrar volvo att utföra det! (dom är ju i grund o botten ansvariga för konstruktionen)
Som exempel så är det ett helt annat system i USA/Canada
Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Hjälpt en som fått problem med sitt t&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]