Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av berta
Hej.
Bil: Volvo 744, B230F, 85kw, automat, 88ans årsmodell.

Nu är det såhär: min pärla har rullar precis över 20k mil och har aldrig strulat till nu.
När jag var och besiktade så var den enda 2an hög co halt ( 14,8 ).
Har nu provat att byte LMM till en av samma modell 007 samt provade ja även att prova 016, ingen skillnad.
Har provat att byta lamdasonden, ingen skillnad.
Nya tändkablar, rotor,fördelarlock samt stift.
Har även för skojs skull ryckt kontakten till spridarna en efter en för att se ifall någon skulle läcka igenom.
när jag röck bort :
1ans så sjönk lamda till 6,5
2ans 7,5
3ans 6,5
4ans 7,5.

Upptäckte även att det var rejält med olja i röret mellan spjällhuset och luftburken :???:

Så vad tror ni volvo folk, vart ska jag gå vidare?
Samt vad är det för skillnad på LMM som slutar på 007 samt 016?
Senast redigerad av 1 berta, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Ståhl
Du kan ju alltid komptesta också, för att vara säker på att inte topppackningen spruckit så det läcker in olja eller nå annat som inte ska va där.
av berta
Jo men bilen går som en klocka, drar ingen olja eller vatten, reagerar på gas direkt och är "rapp" (så rapp som en 740 brukar vara :D )
Användarvisningsbild
av Ståhl
Så var en polares 744 också, men det visade sig att han fått en liten spricka i packningen så det läckte in lite olja i en cylinder.

Förresten, lyser lambdalampan i instrumentpanelen åt dig?
av berta
Al
Ståhl skrev:Så var en polares 744 också, men det visade sig att han fått en liten spricka i packningen så det läckte in lite olja i en cylinder.

Förresten, lyser lambdalampan i instrumentpanelen åt dig?
Oki, ska göra ett komp prov imorgon för säkerhetsskull.
Lambdalampan har aldrig lyst, tror lampan är paj.

Jocke S. skrev:Jag vill veta alla avgasvärdena från besiktningen!
Alla värdena? det enda som står är "CO 9,9 (3,5)" De kunde inte skriva 14,8 på kvittot då maskinen gick bara till ental.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Besiktningen ska visa mer än bara CO-värdet. Du har ju även CO2-, HC- och lambdavärde.
av Volvo_740_GLT
Rengör vevhusventilationen.... Årsmodell -88 är inte motorstyrningslampan inkopplad utan det kom -89.
Jocke S. skrev:Besiktningen ska visa mer än bara CO-värdet. Du har ju även CO2-, HC- och lambdavärde.
På årsmodell -88 mäter man bara co-halt och inget annat... Co2, HC och lambdavärdet mäts fr.o.m 1989
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Volvo_740_GLT skrev:Rengör vevhusventilationen.... Årsmodell -88 är inte motorstyrningslampan inkopplad utan det kom -89.
Jocke S. skrev:Besiktningen ska visa mer än bara CO-värdet. Du har ju även CO2-, HC- och lambdavärde.
På årsmodell -88 mäter man bara co-halt och inget annat... Co2, HC och lambdavärdet mäts fr.o.m 1989
Fel av mig... :-O)
Så går det när man inte läser ordentligt!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Vilken spänning har du mellan LMM stift 1 & 3 (kontakten ansluten) med tändningen på?

När byttes olja/filter senast?

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]