Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med lite råd.

Min volvo 745 -91 gick men gick inte rent tappade ork och gasen fösvann sen bara dog den.
Till slut dog den och startade inte igen.
Bytte bränslerelä och pumpen gick och den startade igen:-)
Gick inte rent men gick. Har bytat bränslefilter då det aldrig vart bytt av tidigare ägare. Har bytat stift med. Ny bränslepump.

Den går en bit men stannar sedan den blivit den blivit varm igen. Sedan försöker man starta sedan vid andra försök startar den. Någon som vet?

Den drar mycket bränsle nu med typ 2liter/milen. Och tomgången är hög upp emot 1200-1700varv.

Och så en sak till när jag kröp under bilen när den var igång var ena delen av katalysatorn alldeles tok röd och en bit av avgasröret?!

Tacksam för all hjälp!!!!!!
:( ??:-/
Bobzi skrev:Låter nästan som den får på tok för mycket bränsle iallafall om avgasröret börjar glöda.
nu är jag en j---a besserwisser men för mycket soppa snarare kyler avgasröret !
men det kan ju vara en tät kat som orsakar värmen !
börja med att kolla felkoderna !

/emwtur
Hej, när det gäller bensin i avgasröret finns det väl 2 fall. Ja så länge bensinen INTE brinner kyler den, men när den "brinner" i katalysatorn är det väl lika självklart att det blir varmare.

Låter som motorn får för mycket bensin, testa en gång att koppla ur lamdasonden och se om det blir bättre.
Håller också med om att det kan vara ett tätt avgassystem/kat som är orsaken.
ifall lambda sonden lyser kan du prova att vrida nyckeln till vrede 2. och dra ut 1ans säkring. och sedan sätta tillbaka den. starta så skall den ha slocknat!
ett tips sedan framöver bara
för jag såg inte någon stans att den lös?
volvo944gl skrev:ifall lambda sonden lyser kan du prova att vrida nyckeln till vrede 2. och dra ut 1ans säkring. och sedan sätta tillbaka den. starta så skall den ha slocknat!
ett tips sedan framöver bara
för jag såg inte någon stans att den lös?
Det var nog det dummaste tipset jag hört... Då vet du ju inte varför lampan lyser!
När lampan lyser, läser man ur och noterar felkod(er). Därefter kan man nolla det adaptiva systemet genom att ta ur å sätta tillbaka säkring #1.

Man behöver inte ha tändningen på när man tar ur säkring #1.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Men man behöver ju inte börja dra i en […]

Läckage koppling v70 II

Fråga- Är din bild på cylindern […]

ELFEL från helvetet?

Berätta vilken bilmodell du har samt år[…]

Trög växling ...