Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av elmuppo
Pebben skrev:
branx skrev:
Pebben skrev: Styrs över Cannätet? Spelar ju ingen roll, de kopplas ju ändå normalt sätt in på spaken.
Men spaken är ju oxå Can-styrd. via SWM.
Jo men det är ju inte Can-nät i plasten :) Vet inte om du är insnöad eller om jag är korkad men det sitter ju brytare i spaken antar jag :)
På bilar innan 2005 sitter det ingen brytare för regnsensor, utan den går
på intervall torkarkaren, och där finns ingen switch, utan en signalgivare till SWM som skickar signalen till CEM som där beslutar om det är regnsensor eller intervall som man vill åt.

2005-> finns det switch för regnsensorn, kanske kan man gå in och pilla
där men jag är tveksam då det kommer sätta felkoder eftersom bilen kommer känna av om du har en knapp för regnsensor, men ingen sensor.

På frågan om jag är insöad, så Visst! Jag andas och lever CAN,EL på
volvo:s plattformar sen 1998:)
av zenobia
Utan att veta mer exakt så kan jag tänka mig att Pebben menar nått liknande detta...

I spaken för vindrutetorkaren sitter det som du kallar för en signalgivare. För oss dödliga antar jag att detta är en vanlig brytare (av/på).

Pebbens version är nog att simulera denna signalgivare/brytare.
av haxpet
Men om vindrutetorkarna fortfarande styrs av CAN-bussen så måste ju även en sensor och en av/på knapp kopplas in på den bussen. Och om inte det stödet finns så är det ju tack och godnatt.

Annars så får man väl montera torkare som inte styrs av CAN-bussen och fixa ett eget system.
av zenobia
Köper man ett eftermarknadssystem löser det ju sig...

1. man monterar regnsensorn på rutan (borde ingå i eftermarknadspaketet)
2. koppla in databoxen för regnsensorsystemet (borde ingå i eftermarknadspaketet)
3. ge dig på spaken för vindrutetorkarna. Få eftermarknadspaketet att simulera dina febrila ryck med spaken (inte den spaken). Dvs den lurar CEM, SWM å allt vad dom nu heter att du vill ha ett visst intervall på torkarna.

Så länge det bara är en simpel av/på brytare i den ring som man vrider på torkarspaken så borde det fungera.
Användarvisningsbild
av elmuppo
zenobia skrev:Utan att veta mer exakt så kan jag tänka mig att Pebben menar nått liknande detta...

I spaken för vindrutetorkaren sitter det som du kallar för en signalgivare. För oss dödliga antar jag att detta är en vanlig brytare (av/på).

Nah det är inte så enkelt, knappen i sig är en krets, alltså en kodad historia som ist för skicka ut på/av generar en signalpuls,
typ ett TCP/IP paket.

//Branx
Användarvisningsbild
av MartinS
branx skrev:
zenobia skrev:Utan att veta mer exakt så kan jag tänka mig att Pebben menar nått liknande detta...

Nah det är inte så enkelt, knappen i sig är en krets, alltså en kodad historia som ist för skicka ut på/av generar en signalpuls,
typ ett TCP/IP paket.

//Branx
Som enhet ja, men innan den skickar en puls borde väl väl finnas en brytare, integrerad i enheten?

/Martin
av zenobia
Om vi fokuserar på Volvos programvara. Varför görs inte denna bakåtkompatibel så att man kan installera detta fina tillbehör på äldre bilar?

En av styrkorna med ett datoriserat nät i fordonet är ju just att det skall vara enkelt att utföra förändringar i fordonets olika funktioner.

Vad hindrar att man tankar ner en programvara i bilen egentligen? Nu tänker jag inte på den stora heliga gral som står i Torslanda och dess förargliga nolla i tillämplig position i mitt fordons car-config. Utan snarare, varför skall man inte kunna komplettera en äldre bil med nya finesser?
Användarvisningsbild
av elmuppo
zenobia skrev:Om vi fokuserar på Volvos programvara. Varför görs inte denna bakåtkompatibel så att man kan installera detta fina tillbehör på äldre bilar?

En av styrkorna med ett datoriserat nät i fordonet är ju just att det skall vara enkelt att utföra förändringar i fordonets olika funktioner.

Vad hindrar att man tankar ner en programvara i bilen egentligen? Nu tänker jag inte på den stora heliga gral som står i Torslanda och dess förargliga nolla i tillämplig position i mitt fordons car-config. Utan snarare, varför skall man inte kunna komplettera en äldre bil med nya finesser?
Volvo är ju en ganska liten spelare på bilvärlden. Som alltid när det är datorer inblandat, så utvecklas allting fort, processorer läggs ner och
vi måste då anpassa oss genom att ta fram ny version av kommunikation på cannätet. Denna ändrig sker oftast ihop med årsmodellbyte, eller ÄT som det kallas. Ska vi då göra mjukvaran kombatibel bakåt, mot förra generationens processorer, så kostar det mycket mycket pengar. runt 200kkr per mjukvara. Då ska detta vägas mot hur många som är intresserade av just den nya funktionen som mjukvaran ger och är villiga att betala. tänk sne att det är upp till 14 noder i en bil och alla ska kunna kommunicera med varandra. Alla med olika leverantörer.

Det kostar pengar då. Och de pengarna måste ju in till Volvo,
finns ju ingen affär i att skänka bort mjukvara till äldre bilar, utan det
måste finnas en affär i det. Så allt vägs på guldvåg.

När det gäller "denna förargliga nolla" så hindras ändring av säkerhets koder, för att ingen ska kunna ändra något som sätter bilen i skl "dödläge"
eller ändra något som är lagvidrigt.

Vi gör inte alltid allting för att jävlas:)
av zenobia
branx skrev:Vi gör inte alltid allting för att jävlas:)
Det tror jag inte heller... jag tror inte heller att det skulle kosta 200.000 kr att modifiera en redan befintlig programvara att passa en tidigare årsmodell om allt är väldokumenterat... :D

Räkna med en extern konsult som totalt kostar 1.000 kr (Volvo pressar priserna bra) - i så fall skulle detta innebära 200 timmars jobb att modifiera en redan befintlig programvara. Det låter minst sagt mycket....
Användarvisningsbild
av Loner
Nu väljer ju volvo att inte bakåtverifera sina mjukvaror, bara att leva med det tyvärr.

Jag jobbar en del med mjukvaruutveckling, och kan nämna ett stort läkemedelsföretag (som finns bla i södertälje), där det tog nästan dubblet så lång tid med alla papper och all utprovning än det tog att utveckla mjukvaran.

Lite kod slänger de flesta ihop på en kafferast, sen skall det verifieras och donas i oändlighet innan det får sättas i skarpt läge.

/L

18k mil / 10år det som inträffar f&o[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]