Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hejsan. ny här så tänkte jag ska prova lyckan.
Som rubriken lyder så har jag en volvo 745 gle från 88 med B230E (mekanisk insprutning) som jag nu har renoverat upp. bilen har gått jättefint någon månad tills nu.
problemet uppkom när jag körde på gamla e4:an. trampade gasen i botten på 2:an för att komma upp i lite fart och när jag nådde ca 4500rpm så hostade bilen till och började gå riktigt dåligt.
när motorn startas efter en natt går den bra på tomgången någon minut och sen dör den, går dock om jag håller den på gasen.
jag har bytt bränslepumpsrelä, stift, kablar, fördelare, rotor, tändspole, luftfilter och hallgivare, samt att jag har gått över pulsairsystemet och det verkar i alla fall felfritt.

vad kan vara fel?
tjuvluft insugspackning? trasig topplockspackning? defekt pump eller täppt filter?
förslag?
skall tilläggas att motorn har gått 52.000 mil och att bilen är utrustad med farthållare.

alla svar är välkomna. tack på förhand/ Marcus
En bra sak att göra under alla omständigheter är att byta filtret som sitter bredvid den pump som sitter under bilen.
Har felet uppstått när du haft typ kvarts tank eller mindre kan det vara tankpumpen som gett upp. En annan orsak kan vara bränslepumpsreläet, ett grönt avlångt, relä som bör sitta till vänster bland reläerna bakom askkoppen. Öppna reläet och löd om alla lödningar då kallödningar är ett fel som kan uppstå i dessa reläer.

Mvh GK

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]