...

Moderator: Moderatorer

av rd350
En skillnad är faktiskt om man ser att presonen uppenbarligen har problem (en olycka/kört av vägen) eller om endast huven är öppen och man ser ut till att ha någon form av problem. Detta var för något år sen inget ovanligt sätt att råna folk på! Dock brukade man gå ut och försöka stoppa förbipaserande för att antingen råna dem eller ta bilen. Givetvis ska man hjälpa folk men man får aldrig va snäll så man är dum!
av *pettson*
llesrof skrev:
förutsätter jag det som självklart att dom flesta klarar att ta fram handboken på bilen själva
He he he... den var bra. Man kan ju resonera på samma sätt i många sammanhang och därmed lägga ansvaret på den som behöver hjälp :mrgreen:
Många tillfällen när man behöver hjälp så har man ett ansvar att försöka göra sitt bästa först. Tyvärr skiter många i den biten och faktiskt skriker på hjälp långt innan dom ens tänkt tanken på att försöka göra nåt själva.
Har du ett körkort så har du redan skrivit under på att du är kunnig på att ta den typen av ansvar. DU som förare endast..har ansvar för att göra diverse kontroller och för att se till så diverse vätskor och annat är okej, du som förare har som ansvar att däcken är i kondition osv. ENDAST du, ingen annan och det står faktiskt i vår lag, oavsett vad man som förare tycker om det. Och oavsett hur utbildad man är eller inte.
Att information finns med i körkortutbildningen är ju inte för att alla ska agera mekaniker. Men däremot för att kunna ha hjälp till självhjälp och för att uppfylla lagkraven. Vore det totalt onödigt som många vill ha fram, ja då kan man ju skippa den biten i kk utbildningen och börja lära folk att ringa 112 samt nummer upplysningen samt då förutbestämda försäkringsbolag? Låter det som en bättre ide?
Användarvisningsbild
av Carina
rd350 skrev:En skillnad är faktiskt om man ser att presonen uppenbarligen har problem (en olycka/kört av vägen) eller om endast huven är öppen och man ser ut till att ha någon form av problem. Detta var för något år sen inget ovanligt sätt att råna folk på! Dock brukade man gå ut och försöka stoppa förbipaserande för att antingen råna dem eller ta bilen. Givetvis ska man hjälpa folk men man får aldrig va snäll så man är dum!
Det är iofs sant...
Men samtidigt kan man ju inte åka omkring med tron att alla som har huven uppe längs med vägen är ute efter att ta din bil eller råna dej, men jag förstår vad du menar!
Användarvisningsbild
av Dalmans
Såg en avåkning för någon vecka sedan. En nyare volvo hade kanat av vägen och såg ut att sitta ganska rejält

Körde vid tillfället min firmabil. En Renault master som är hyfsat stark och hade säkert kunnat få upp bilen ur diket och bogseringslinor har jag med mig.

Problemet i detta läget var att jag för tillfället körde matvagnar med varm mat till ett pensionärsboende. En last som måste gå raka vägen av hygieniska skäl då jag inte tillför någon värme till maten då den är lastad i min bil.

Så jag åkte förbi, såg dock att föraren satt och pratade i mobil. Så jag ansåg läget som lugnt. Han hade fått kontakt med någon som säkerligen skulle komma dit och hjälpa honom

Så det som tidigare nämndes ang stress kan ja skriva under på. Samtidigt var detta en lindrigare avåkning och hade det varit värre hade jag givetvis kollat läget bättre.
av llesrof
Dalmans skrev:Såg en avåkning för någon vecka sedan. En nyare volvo hade kanat av vägen och såg ut att sitta ganska rejält

Körde vid tillfället min firmabil. En Renault master som är hyfsat stark och hade säkert kunnat få upp bilen ur diket och bogseringslinor har jag med mig.

Problemet i detta läget var att jag för tillfället körde matvagnar med varm mat till ett pensionärsboende. En last som måste gå raka vägen av hygieniska skäl då jag inte tillför någon värme till maten då den är lastad i min bil.

Så jag åkte förbi, såg dock att föraren satt och pratade i mobil. Så jag ansåg läget som lugnt. Han hade fått kontakt med någon som säkerligen skulle komma dit och hjälpa honom

Så det som tidigare nämndes ang stress kan ja skriva under på. Samtidigt var detta en lindrigare avåkning och hade det varit värre hade jag givetvis kollat läget bättre.
Det är precis sånt jag menar - ibland är det helt enkelt inte läge att stanna utan att man får hoppas att någon annan gör det. Men den polletten är svår att få att trilla ned hos många :D
av *pettson*
llesrof skrev:
Dalmans skrev:Såg en avåkning för någon vecka sedan. En nyare volvo hade kanat av vägen och såg ut att sitta ganska rejält

Det är precis sånt jag menar - ibland är det helt enkelt inte läge att stanna utan att man får hoppas att någon annan gör det. Men den polletten är svår att få att trilla ned hos många :D
Polletten trillar nog ned fortare om man slutar blanda ihop det med stress. Sen är det ju frågan om vart och hos vem poletten ska ned?
Att ha mat som blir förstörd av naturliga skäl, har ingenting med stress att göra.
Hade maten haft värme och inte riskerat bli förstörd så hade ju inte 15 minuter till gjort nåt speciellt.
Problemet vi har är ju inte att det *ibland* inte är läge att stanna av legitima skäl. Utan att det tydligen ALDRIG är läge att stanna. Men att nån annan har säkert tid och kunskap och lust..
Användarvisningsbild
av JimmyG
XC90_Executive skrev:Jag ser det som en självklarhet att hjälpa en människa som har varit inblandad i en olycka!

Men, kommer någon fram till mig på en parkering och undrar om jag kan hjälpa till med starthjälp (startkablar) så svarar jag nej, och har inte dåligt samvete över det. Jag köper nya bilar bl.a för att jag ska slippa det krånglet själv. Tycker andra att det är dåligt och egoistiskt så fine by me...

Håller med här, till viss del iallafall, jag hjälper ALLDRIG till med startkablar och detta efter att ha hjälpt en man med en peugeot 406 som förmodligen hade nån form av kortis, så när +kabeln blev inkopplad som sista kabel i min bil small det utav bara ***, därefter fick jag diverse felmedelanden i min bil, tex ett fel motorsystem service erfodras och larmsystemservice efodras samt antisladdsystemservice erfodras, 2 av dom gick att radera med dator, men det tredje felet ligger permanent. O vem är det som får betala det? jo jag!

Kommer ALLDRIG igen att ge starthjälp med V70:n, det är EN sak som är säker. DÄREMOT, kommer jag utan problem att dra upp nån ur diket eller stanna om jag får chansen att göra det.
av rd350
"HJÄLPANDE" bilen ska alltid stå med avstängd motor när man använder startkablar, då ska det mycket till för att ställa till det med din elektronik. Har du motorn igång och hans batteri helt nergånget kan du räkna med att din generator får bekänna färg när han slår in starten!

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]