Moderator: Moderatorer
llesrof skrev:Många tillfällen när man behöver hjälp så har man ett ansvar att försöka göra sitt bästa först. Tyvärr skiter många i den biten och faktiskt skriker på hjälp långt innan dom ens tänkt tanken på att försöka göra nåt själva.förutsätter jag det som självklart att dom flesta klarar att ta fram handboken på bilen självaHe he he... den var bra. Man kan ju resonera på samma sätt i många sammanhang och därmed lägga ansvaret på den som behöver hjälp :mrgreen:
rd350 skrev:En skillnad är faktiskt om man ser att presonen uppenbarligen har problem (en olycka/kört av vägen) eller om endast huven är öppen och man ser ut till att ha någon form av problem. Detta var för något år sen inget ovanligt sätt att råna folk på! Dock brukade man gå ut och försöka stoppa förbipaserande för att antingen råna dem eller ta bilen. Givetvis ska man hjälpa folk men man får aldrig va snäll så man är dum!Det är iofs sant...
Dalmans skrev:Såg en avåkning för någon vecka sedan. En nyare volvo hade kanat av vägen och såg ut att sitta ganska rejältDet är precis sånt jag menar - ibland är det helt enkelt inte läge att stanna utan att man får hoppas att någon annan gör det. Men den polletten är svår att få att trilla ned hos många :D
Körde vid tillfället min firmabil. En Renault master som är hyfsat stark och hade säkert kunnat få upp bilen ur diket och bogseringslinor har jag med mig.
Problemet i detta läget var att jag för tillfället körde matvagnar med varm mat till ett pensionärsboende. En last som måste gå raka vägen av hygieniska skäl då jag inte tillför någon värme till maten då den är lastad i min bil.
Så jag åkte förbi, såg dock att föraren satt och pratade i mobil. Så jag ansåg läget som lugnt. Han hade fått kontakt med någon som säkerligen skulle komma dit och hjälpa honom
Så det som tidigare nämndes ang stress kan ja skriva under på. Samtidigt var detta en lindrigare avåkning och hade det varit värre hade jag givetvis kollat läget bättre.
llesrof skrev:Polletten trillar nog ned fortare om man slutar blanda ihop det med stress. Sen är det ju frågan om vart och hos vem poletten ska ned?Dalmans skrev:Såg en avåkning för någon vecka sedan. En nyare volvo hade kanat av vägen och såg ut att sitta ganska rejältDet är precis sånt jag menar - ibland är det helt enkelt inte läge att stanna utan att man får hoppas att någon annan gör det. Men den polletten är svår att få att trilla ned hos många :D
Körde vid tillfället min firmabil. En Renault master som är hyfsat stark och hade säkert kunnat få upp bilen ur diket och bogseringslinor har jag med mig.
Problemet i detta läget var att jag för tillfället körde matvagnar med varm mat till ett pensionärsboende. En last som måste gå raka vägen av hygieniska skäl då jag inte tillför någon värme till maten då den är lastad i min bil.
Så jag åkte förbi, såg dock att föraren satt och pratade i mobil. Så jag ansåg läget som lugnt. Han hade fått kontakt med någon som säkerligen skulle komma dit och hjälpa honom
Så det som tidigare nämndes ang stress kan ja skriva under på. Samtidigt var detta en lindrigare avåkning och hade det varit värre hade jag givetvis kollat läget bättre.
XC90_Executive skrev:Jag ser det som en självklarhet att hjälpa en människa som har varit inblandad i en olycka!
Men, kommer någon fram till mig på en parkering och undrar om jag kan hjälpa till med starthjälp (startkablar) så svarar jag nej, och har inte dåligt samvete över det. Jag köper nya bilar bl.a för att jag ska slippa det krånglet själv. Tycker andra att det är dåligt och egoistiskt så fine by me...
What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]