Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falk
Matzz skrev:Du har ju oljesticka, men den sitter inte så kul till..
Jo jag vet... Men det är ju en "nödsticka" som ju inte är tänkt för bilens användare. Det var därför jag skrev "traditionell" oljesticka... :P
Användarvisningsbild
av leiwi
det är väl så att fins inte dekalen med den "nya"oljenivån ovan höger strålkastare så är inte din bil justerad.
Användarvisningsbild
av hollan
leiwi skrev:det är väl så att fins inte dekalen med den "nya"oljenivån ovan höger strålkastare så är inte din bil justerad.
2010 får inte dekalen är bara äldre 2010orna ändras oljenivån i kombit eftersom den lilla oljestickan är inget som (kunden) skall andvända
Användarvisningsbild
av P1800
Min 2,4d var inne på årsservice 6 oktober. Högst troligt att oljeproblemet inte fixades då. Precis innan julen var bilen inne på diverse garantifix. Då hade Bilia kollat oljenivån och uppdaterat mjukvaran. (Känner inte till att de finns någon dekal. Borde jag efterlysa den?) Under julen har jag fått brevet om återkallelsen. Kanske bäst att slå en signal ändå.
av dieselanddust
Fasen också, andra återkallelsen på en bil man haft i ett halvår. Känns inte förtroendeingivande, hoppas att det är ordning på grejorna sen nu.
Användarvisningsbild
av 164E
dieselanddust skrev:Fasen också, andra återkallelsen på en bil man haft i ett halvår. Känns inte förtroendeingivande, hoppas att det är ordning på grejorna sen nu.
Den första återkallelsen du fick, vad gällde den för något? (antar att den inte berörde V70 2,4D tillverkade under tidiga hösten 2010)
Användarvisningsbild
av Falk
Apropå diskussionen om "nödstickan" ovan ^^ . (Jag vågar inte "quota" som jag skulle ha gjort på mitt forum... http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 37&t=60820 ) :wink: 8)

Idag tog jag mig för första gången tid att kolla oljan "manuellt".

Min V70II 2.4D 175 MY-10 har nu gått snart 1500 mil sedan 3000-mila servicen utfördes. Det är alltså strax dax för en "1500-mils mellanoljeservice" inkl återkallelsefixet.
Efter senaste servicen visade den magiska mätaren i instrumentklustret fullt som sig bör. Precis efter servicetillfället så var jag ner till Tyskland en sväng, det blev en del stundtals mycket snabb motorvägskörning och några varv på Ringen. Vid hemkomsten efter den resan visade KalleAnka-mätaren ett par pluppar ner från max. Jag fyllde på en skvätt och mätaren visade åter max. Nu några månader och senare visar den fortfarande på max.
Efter att ha kört en sväng idag så tog jag på mig en handske och gammal mekartröja och krånglade ner armen där nödstickan sitter. Jag lyckades till slut vicka loss plaststickan och kunde konstatera att när bilen vilat en kvart så visade stickan en aning över halv nivå. Oljemätaren visar som sagt max när man läser av den enligt proceduren som är beskriven i det lilla lösbladet (den elektroniska mätaren finns ju inte beskriven i bilens instruktionsbok).

Fullt på mätaren kan alltså betyda halvt på stickan.

Jag fyllde på 400cc och stickan visar nu precis under max när bilen står plant. :-)-)
Användarvisningsbild
av hollan
Falk skrev:Apropå diskussionen om "nödstickan" ovan ^^ . (Jag vågar inte "quota" som jag skulle ha gjort på mitt forum... http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 37&t=60820 ) :wink: 8)

Idag tog jag mig för första gången tid att kolla oljan "manuellt".

Min V70II 2.4D 175 MY-10 har nu gått snart 1500 mil sedan 3000-mila servicen utfördes. Det är alltså strax dax för en "1500-mils mellanoljeservice" inkl återkallelsefixet.
Efter senaste servicen visade den magiska mätaren i instrumentklustret fullt som sig bör. Precis efter servicetillfället så var jag ner till Tyskland en sväng, det blev en del stundtals mycket snabb motorvägskörning och några varv på Ringen. Vid hemkomsten efter den resan visade KalleAnka-mätaren ett par pluppar ner från max. Jag fyllde på en skvätt och mätaren visade åter max. Nu några månader och senare visar den fortfarande på max.
Efter att ha kört en sväng idag så tog jag på mig en handske och gammal mekartröja och krånglade ner armen där nödstickan sitter. Jag lyckades till slut vicka loss plaststickan och kunde konstatera att när bilen vilat en kvart så visade stickan en aning över halv nivå. Oljemätaren visar som sagt max när man läser av den enligt proceduren som är beskriven i det lilla lösbladet (den elektroniska mätaren finns ju inte beskriven i bilens instruktionsbok).

Fullt på mätaren kan alltså betyda halvt på stickan.

Jag fyllde på 400cc och stickan visar nu precis under max när bilen står plant. :-)-)
då får mekaren suga ut olja när bilen kommer in på kanpanjen för på 10orna så sänks oljenivån precis på dom äldre 08-09 enda skillnaden är att man ändrar i mjukvaran så den elektronsika oljestickan visar fullt när den manuella ligger strax över halvt mao skall du inte ha max på den manuella stickan utan max 3/4delar

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]