Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
Min 945 Classic -98, 17 000 mil, luktar unket även om jag städat ur den väldigt noggrant. Lukten kommer ut luftutblåsen i kupén. Det blir bättre sedan man kör den ett tag. Ibland blir dock inte lukten bättre. Vad kan det vara som luktar? Finns det någon "fälla" där det kan fastnat löv etc? Finns det något standardtrick?

Bilen har vanlig AC som kontrollerades och fylldes på i somras.
Användarvisningsbild
av andreas88
det ska finnas en dränering från ac,n som går ut under bilen, men minns inte exakt var den sitter. sen kan du köpa ett medel på sprejburk som man kopplar på ac,n som rengör hela systemet
av rd350
Två saker kan det vara: Död mus eller lukt ifrån ac-n. Det finns medel att spruta in i fläkten för att ta död på bakterier som bildas i kondensen från acn. Finns i de flesta tillbehörsaffärer, hur du gör står på baksidan och det är viktigt att följa instruktionerna för att bli av med problemet. Har man otur måste man demontera plasthuset runt förångaren inne i bilen för att rengöra ordentligt, detta går utan att tömma gasen eller demontera instrumentpanelen men är ett jä-la jobb :evil: . Prova rengöringssprayen, kan du inte själv så vet alla firmor som håller på med ac vad det handlar om. Gott nytt!
av Akvaristen
Nej, golvet är torrt och stolarna rena.

Hur gör jag för att komma "förångaren(?)" som ger kyla in i kupén? Går jag in via vindrutetorkarna framför framrutan eller tar jag bort instrumentbrädan? Var sitter plastkåpan runt "förångaren"? Finns det andra vägar att komma åtför rengöring?

P.S Jag måste fråga för att vara riktigt säker; förångaren kan inte vara samma sak som kondensor va?? För jag har i stort sett omöjligt att tänka mig att lukten kommer från kondensorn i fronten på bilen.
av rd350
Förångaren är "acelementet" som sitter inne i värmepaketet bakom handskfacket. Det är botten på värmepaketet med avrinning som man tar bort men som sagt det är sista utvägen då det är väldans besvärligt att ta bort det. Det sitter skruvar på kors och tvärs som är svåra att komma åt och bräcker man för mycketi plasten kan den spricka. Du kan däremot plocka bort fläkt och fläktmotstånd så kommer du åt att se om det är aldeles fullt med "dynga". Prova sedan med rengöringsspray, den är efektivare än man tror.
av Akvaristen
Gick in med biltemas ac-rengöring framför rutan och trädde in medföljande tunn slang mellan kupéfläktens blad och blåste på det väldigt effektiva rengöringsmedlet. nu är bilen fräsch igen :)

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]