Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Som jag skrev längre upp i den här tråden så har jag monterat en CTEK "Comfort Indicator" för att snabbt kunna ansluta batteriladdaren (en CTEK MXS7000). Den laddare har ett "supply"-läge där den fungerar som spänningsaggregat och levererat 13,6 V, dock max 7A. Nu när det varit så svinkallt på sistone så har jag regelbundet kopplat in laddaren och haft den på "supply" för att underhållsladda batteriet.

I morse märkte jag något intressant. Bilen stod djupfryst (-15) med laddaren ansluten. När jag slår på dieselvärmaren för att tina upp den så sjunker batterispänningen så att indikatorn visar gult (osäker på vilken spänning det motsvarar, men det är ju garanterat mindre än 13,6 V) under hela tiden dieselvärmaren går, trots att laddaren är ansluten och levererar 7A. Nu till frågan; kan man av detta dra slutsatsen att dieselvärmaren drar mer än 7A när den går? Då går ju en väsentlig del av batteriets kapacitet åt vid en förvärmning på 50 minuter.
av skorpna
Hej !!

jag har en v70 års 2010..Dieselvärmare har fungera perfekt föra vinter men nu har det lagt av har varit på Bilia Haga norra och har rivit ut halva bilen och men får inte det fungera .. den starta men lägger av efter ca 5 min .. nån som har något förslag ??? ?:-/ ?:-/ ?:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
PaNi skrev:Som jag skrev längre upp i den här tråden så har jag monterat en CTEK "Comfort Indicator" för att snabbt kunna ansluta batteriladdaren (en CTEK MXS7000). Den laddare har ett "supply"-läge där den fungerar som spänningsaggregat och levererat 13,6 V, dock max 7A. Nu när det varit så svinkallt på sistone så har jag regelbundet kopplat in laddaren och haft den på "supply" för att underhållsladda batteriet.

I morse märkte jag något intressant. Bilen stod djupfryst (-15) med laddaren ansluten. När jag slår på dieselvärmaren för att tina upp den så sjunker batterispänningen så att indikatorn visar gult (osäker på vilken spänning det motsvarar, men det är ju garanterat mindre än 13,6 V) under hela tiden dieselvärmaren går, trots att laddaren är ansluten och levererar 7A. Nu till frågan; kan man av detta dra slutsatsen att dieselvärmaren drar mer än 7A när den går? Då går ju en väsentlig del av batteriets kapacitet åt vid en förvärmning på 50 minuter.
Det är nog inte så enkelt......

Värmaren är väl spesad till 2 amp till brännarfläkt, bränslepump och cirkulationspump, men kan säkert ta mer då det är svinkallt och allt snurrar trögare.

Men det är när den väl är igång, under starten tar "tändaren" massor mera för att få eld på dieslen. Och ju kallare ju längre tid tar det.

Den när vattnet börjar bli varmt drar ju kupefläkten igång och den drar rätt många ampere den med.

Sen vaknar ju en del datorer och enheter i bilen när värmaren går ingång vilket drar ytterligare (du märker tex att det blir ström i alla cigg-uttag)

Sen laddar nog inte Ctecen 7A änad upp till 13,6 V, de brukar dra av lite mjukt nära toppspänning.
av rd350
Värmaren drar ganska mycket när glödstiftet är inkopplat, då får man en "topp". Min cetek-laddare av den mindre modellen brukar reagera bara man öppnar dörren så innerbelysningen tänds, då går den från grönt till att börja ladda.
av Jonas2010
Hej,

Hmmm - har skrivit lite i en annan tråd om min krånglande bränslevärmare eller batteri problem eller vad det nu är på min 1.6 D DRIVE.

Jag tror efter att ha läst vad alla skrivit och vad Volvomekaniker säger så är egentligen vanlig motorvärmare bästa läget hemma och dessutom kompletterat med en batteriladdare. Min Volvomek rekommenderar att sätta en laddare och att använda bränslevärmaren. Får nog sätta i en fast laddare eller är det kanske någon som placerat sin CTEK i motorrummet?

Kör periodvis mycket korta sträckor och kan inte använda bränslevärmaren då. Min automatik fungerar dock som den ska. Värmaren startar helt enkelt inte om batterit är lågt och det verkar det vara mest hela tiden.

Har också satt i en CTEK comfort indikator. Laddade fullt igår natt. Tog bilen i morse och då visade dioderna grönt.
I eftermiddags gult vilket innebär mellan 40 o 90% laddning i batteriet. Sen ska man tydligen ta detta som en indikering och CTEK menar att det är väldig osäkert att mäta så på en modern bil med massor av elektronik som hela tiden är i standby och väcks till liv bara man låser upp den. Ska kolla hur lång tid det tar innan den lyser rött.

Tror att min CTEK ger 6A i timmen. Vad ger en generator? Jag menar om man ska köra lika länge som värmaren varit igång så gäller det ju att den skickar in betydlugt mer än 6A för att ladda om.

/ /J
Calix har laddare (BC 1205) som du kan montera i motorrummet. Sedan drar man i motorrummet från laddaren en anslutning fram till grillen för vidare enkel anslutning med sladd till eluttag. Jag har inte detta monterat själv, men skulle gjort det för länge sedan om jag haft tillgång till eluttag och parkeringsplats. Bara att ansluta på kvällen och sedan underhållsladda under natten.
av Cox
Jag kan bara hålla med Calix laddare (BC 1205) funkar utmärkt, jag har den monterad och har aldrig problem med att dieselvärmaren drar ur mitt batteri. Jag kör den ganska friskt efter jobbet. Då har jag inte tillgång till ström när jag är ute och tränar med hunden och andra frilufsaktiviteter. Den laddaren kan jag verkligen rekommendera inte dyr heller runt 800-1000 kr beroende vart man köper den. Mycket enklare än en Ctec laddare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jonas2010 skrev:Hej,
Jag tror efter att ha läst vad alla skrivit och vad Volvomekaniker säger så är egentligen vanlig motorvärmare bästa läget hemma och dessutom kompletterat med en batteriladdare. Min Volvomek rekommenderar att sätta en laddare och att använda bränslevärmaren. Får nog sätta i en fast laddare eller är det kanske någon som placerat sin CTEK i motorrummet?
?:-/ ?:-/ ?:-/ Fast laddare är overkill enligt mig, Har man tillgång till el så kör man ju elektrisk värmare och sparar både miljö, batteri och bränslevärmare, Då behövs aldrig underhålls/extraladdning.

Jag har inte behövt starta upp dieselvärmaren ännu ens på auto-läge och då ha det varit nere på -20 här i alla fall. Men ni har det kanske mycket kallare än så.
VolvoB20 skrev: ?:-/ ?:-/ ?:-/ Fast laddare är overkill enligt mig, Har man tillgång till el så kör man ju elektrisk värmare och sparar både miljö, batteri och bränslevärmare, Då behövs aldrig underhålls/extraladdning.
Jag är beredd att hålla med, men med Calix är det lätt att komplettera med värmare om man inte vill lägga ut hela kostnaden direkt. Det är bara att koppla in, allt är förberett.
Användarvisningsbild
av PaNi
Vad som är bästa alternativet och om laddare är overkill eller inte beror ju på under vilka förutsättningar man använder sin bil. Om man bara har bränslevärmaren (och inte elektrisk motor/kupévärmare) och kör korta sträckor är ju en batteriladdare den enklaste och billigaste lösningen. En eftermontering av motor och kupévärmare gissar jag går på runt 5000 spänn, för det får man många liter diesel...

När det sen gäller fast monterad Calix eller Ctek-variant av laddare så passar en lös Ctek mina behov bäst. Billigare (en liten Ctek får man för under 1000-lappen), mer kompetent (klarar förutom vanlig laddning även rekonditionering, funkar som spänningsaggregat och har ett vinterläge) och inte fastskruvad i bilen. Använder min till båda våra bilar på vintern, och på sommaren laddar den batterierna i båten när man har tillgång till landström.

Så min rekommendation är en Ctek-laddare med en comfort indicator fast monterad på varje bil/båt/mc/gräsklippare/husvagn man vill ladda.

Gott nytt år!
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15

Kommer få överta en V60 T6 Ultimate 202[…]

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &aum[…]

Hej, jag har en vän som har en 2007 MOD V70 2[…]