- lör 25 dec 2010, 19:08
#480740
Som jag skrev längre upp i den här tråden så har jag monterat en CTEK "Comfort Indicator" för att snabbt kunna ansluta batteriladdaren (en CTEK MXS7000). Den laddare har ett "supply"-läge där den fungerar som spänningsaggregat och levererat 13,6 V, dock max 7A. Nu när det varit så svinkallt på sistone så har jag regelbundet kopplat in laddaren och haft den på "supply" för att underhållsladda batteriet.
I morse märkte jag något intressant. Bilen stod djupfryst (-15) med laddaren ansluten. När jag slår på dieselvärmaren för att tina upp den så sjunker batterispänningen så att indikatorn visar gult (osäker på vilken spänning det motsvarar, men det är ju garanterat mindre än 13,6 V) under hela tiden dieselvärmaren går, trots att laddaren är ansluten och levererar 7A. Nu till frågan; kan man av detta dra slutsatsen att dieselvärmaren drar mer än 7A när den går? Då går ju en väsentlig del av batteriets kapacitet åt vid en förvärmning på 50 minuter.
I morse märkte jag något intressant. Bilen stod djupfryst (-15) med laddaren ansluten. När jag slår på dieselvärmaren för att tina upp den så sjunker batterispänningen så att indikatorn visar gult (osäker på vilken spänning det motsvarar, men det är ju garanterat mindre än 13,6 V) under hela tiden dieselvärmaren går, trots att laddaren är ansluten och levererar 7A. Nu till frågan; kan man av detta dra slutsatsen att dieselvärmaren drar mer än 7A när den går? Då går ju en väsentlig del av batteriets kapacitet åt vid en förvärmning på 50 minuter.