- ons 29 dec 2010, 22:39
#482148
Men det finns hopp tydligen...
sorsj skrev:Ja det är synd att V70 'stupar på målsnöret' som vinterbil. Klimatanläggningen är helt suverän, köregenskaperna är bra (väl avstämd ESP), bilen går tyst och skrammelfritt även när det är svallis och strälkastarna är också utmärkta. Mitt i detta kommer så de huvudlösa vindrutetorkar-, vindrutespolar- och vindrutedefrostersystemen. Vilken stjärnkonstruktör på Volvo är det som har kommit på attTydligen bara V70II och XC70II som har detta fatala misstag och man har rätt till detta på S60/V60/XC60, Lite avundsjuk blir man. Så irriterande när bilen är varm, rutan och torkarna isfria och så kommer det lite snö och man sänker farten vid en kö eller rödljus och snön som träffar rutan smälter på vindrutan rinnar ner i "iskällaren" och så kommer torkarna farande upp som två stenhårda isbatonger och smetar ut allt över hela rutan.
(1) defrostern bara ska täcka något mer än halva vindrutebredden mitt på rutan,
(2) defrostern ska träffa rutan ca 8 cm över vindrutetorkarnas viloläge nere i 'diket' bakom motorhuven så att torkarna fryser in i en enda isklump efter ett tag och
(3) spolarmunstyckena inte ska orka lägga upp strålen mer än ca 10 cm upp på rutan?
Men det finns hopp tydligen...
marcbe skrev:Kan nämna att S60/V60 (även t ex XC60) har luftkanaler från defrostern fram till vindruteparkeringen dit läckluft leds. S60/V60 har 5 st kanaler per torkare, dvs 10 st små utsläpp längs nederkant ruta. Ni som har en S60/V60 kan ju prova att köra igång maxdefrostern på en isad ruta så ser ni effekten av detta. Dock kan (pga ovan lagkrav) man inte köra för mycket defrosterluft dit (runt 10%).
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.